söndag 1 maj 2011

Sommarlördag

Goddagens,

så har vi klarat av det kungliga bröllopet. Kate - sorry - prinsessan Catherine och William är nu slutligen gifta. Jag såg ungefär tretton sekunder av bröllopet men det var säkert trevligt. Synd att man inte visade festen i TV. Lite sniket av Drottningen och hennes familj, tycker jag minsann.


Efter en ganska fullspäckad dag sitter jag nu och avrundar den framför TV:n. Idag är Hitlers dödsdag och tysk TV visar 12 timmar dokumentärer om krigsslutet, Hitlers död och kapitulationen. Tyskarna kan verkligen konsten att göra intressanta dokumentärfilmer och detta är ju liksom deras paradämne. OK, åren efter krigen var det ju inte precis så att man direkt vände Hitler ryggen och många gammelnazister fick ju ledande positioner i det nya Tyskland, men jag tycker verkligen att man har tagit itu med sin historia på ett bra sätt. Tyskland tar verkligen ett ansvar för att en sådan katastrof inte ska få inträffa igen. Om sanningen ska fram så var ju andra länder i Europa också ganska antisemitiska men kunde efter kriget spela offerroller. Tyskarna kunde liksom bara räcka upp händerna och erkänna allt.

Idag har solen skinit mot oss och det har varit sommar här. Idag blev det en tur till däckfirman där jag fick slänga ut en mindre förmögenhet för en ny fälg och två nya däck. Ja, jag sabbade ett helt hjul inklusive fälg i höstas och kör ännu runt med vinterdäck (det var sommardäcken jag förstörde) men nu har jag ÄNTLIGEN beställt nya däck och kan klä bilen i sommarskrud under veckan som kommer.

Efter det var vi pa det blågula möbelvaruhuset och köpte en nytt soffbord. Imfors från IKEA är kanske inte spektakulärt men i alla fall passar det bättre till nya soffan än det hemska eländet med glasplatta som vi hade tidigare. Min kära sambo har hittills vägrat att ha något annat än glasbord, men nu har han väl tröttnat på mitt tjatande och gett med sig. Nu börjar vår lägenhet arta sig här. Vi ska framöver ge oss på att pimpa vårt sovrum men nu börjar vi komma i mål.


Ikväll har vi grillat här hemma och haft en trevlig måltid med vår vän Karin som varit på besök. Karin flashade också sina nya, exklusiva och säkert snordyra skor med obekvämt höga klackar.


Igår kväll var jag förresten ute på galej i Köln med härliga tapas och en massa cava. Härligt! Man borde vara spanjor egentligen. Tapas är grejer, det! var i alla fall en kanonkväll med trevligt sällskap i form av gamla kollegor.

Nej, folks, jag vet inte riktigt vad jag ska skriva nu. Kan ju nämna att Eric Saade är rätt hypad inför ESC. I DN menar han dessutom att han typ har det bästa numret som någonsin gjorts i tävlingens historia. Kanske kan det därför passa med hypade favoriter som har fallit tungt?

Nino de Angelo skulle ta hem segern för Tyskland 1989 och gled runt i limousiner inför finalen. 
Det blev platt fall och inte speciellt många poäng.

Kate Ryan och Belgien kom inte ens till final 2006.


The Ark - en av många svenska favoriter som föll i finalen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar