lördag 14 maj 2011

Düsseldorf, den 14 maj 2011

Hello Europe!

Nu tycker ni säkert att den här bloggen börjar urarta till en fanatisk schlagerblogg. Det får ni leva med ett tag till, helt enkelt! Under större delen av året är jag relativt normal, men så här dagarna runt Eurovision når jag en kulmen. Det är ju så kul! Speciellt kul är det ju i år eftersom hela tjottabalongen äger rum nästgårds från mig i Düsseldorf. Alldeles nyss öppnades portarna i Esprit Arena och jag är sååå avundsjuk på alla som får vara där ikväll. OK, jag har ju fått smaka på härligheten vid semin i torsdags och vid gårdagens final-genrep men det är ju finalen som räknas.

Jag hade velat gå ikväll men först sålde biljetterna slut på fem röda, sedan fanns det bara hutlöst dyra biljetter på svarta marknaden och nu idag är det ingen som vill gå med mig. Det finns annars tydligen biljetter kvar direkt vid arenan. Känns dock inte så kul att gå själv, även om man ju inte direkt skulle vara ensam på läktaren...

Jag har idag i alla fall strosat runt i Düsseldorf och insupit atmosfären. Düsseldorf är i vanliga fall en internationell stad men i dag var det olika språk och flaggor överallt. Massor av fans i gamla stan, butiker med ESC-dekorationer, banderoller och flaggparad. Ikväll är det dessutom public viewing på stan och man väntar tusentals fans! Härligt! Det är som OS! En som dock inte riktigt hängde med på vad som försiggick var en iransk familj som stod brevid mig vid och väntade på grön gubbe. De tyckte det lät himla kul när jag förklarade för dom att det handlar om en bautahappening med tvivelaktig musik, 2500 journalister och hundratals miljoner TV-tittare. De tackade för tipset och skulle kolla på hotell-TV:n ikväll!

Här, liebe Leute, kommer ett par bilder från Düsseldorf! Inser ni vilket megaevenemang ESC faktiskt är?





















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar