söndag 15 maj 2011

ESC-analys!

Folks,

just nu går hockeyfinalen mellan Sverige och Suomi på min tyska sportkanal. Kan meddela att stämningen inte riktigt infinner sig och jag är rätt uttråkad. För det första är det inget kul att kolla ensam och dessutom är det hyfsat störigt med reklampauser varannan minut. Men var hockey-VM inte roligare förr? Tycker inte det verkar vara samma drag som förr i världen.

Jag kollar väl med ett öga och viger andra ögat (och mina fingertoppar) till att knåpa ihop en liten analys av schlagerfinalen igår. Jag vet ju att ni inte kan få nog av detta underbara ämne!

Alltså, visst var det en snygg show som tyskarna hade snickrat ihop? Visst var väl scenen läcker? I och för sig saknar jag forna dagars evighetslånga öppningsfilmer med turistreklam, bergstoppar, stränder, kyrkor och slott. Kolla in öppningen från München 1983 här nedan. Där ville nog tysk TV ha ihjäl oss alla med den megalånga reklamen för tysk turistnäring. Som om inte det vore nog mässade programledaren sedan cirka tre timmar efter inledningsfilmen innan det hela startade...


Men vilket drag det var under den nya versionen av "Satellite"! Gillade hur de kvinnliga programledarna dansade loss och hur Herr Raab typ spelade alla instrument själv. Och alla Lena-kopiorna!

Tycker faktiskt att programledarna var rätt OK även om vissa skämt kanske var lite halvtrista. Jag gillade däremot de små vykortsfilmerna innan bidragen. Cool teknik va? Man var ju liksom mitt i ett modelljärnvägslandskap! Såg ni förresten bilderna från Kölns Karneval innan Saade dök upp på rutan?


Pausunderhållningen var inte riktigt min kopp thé. Jan Delay är förvisso megastor här i landet men det var kanske inte så kul för alla andra länder som aldrig hört talas om denne rätt specielle artist.

Låtarna då? Jo, för ett par veckor sedan tyckte jag att det mest var skit men igår gillade jag nästan alla! OK, jag kanske har blivit härdad under semifinal och genrep. Tycker inte att det var någon som var riktigt dålig.

Min favorit var nog Ungern men så gillar jag ju också lite dramatiska nummer med glammdamer. Kati Wolf kanske inte sjöng helt perfekt men hon borde väl landat högre?


De flesta sjöng ju faktiskt rätt bra, men den ena killen i brittiska Blue kraxade rätt rejält ett tag. Låten tycker jag var rätt blek. Däremot var ju de irländska penntrollen (eller rakborstarna) Jedward rätt skruvade. Låten sätter sig dock aldrig trots tusen genomlyssningar.


Finland var väl rätt kitschig? Har rätt svårt för folk som sjunger pekoral om att världen är fin och att vi ska vara snälla. Den hemska Marie Lindberg som sjöng i svenska Melodifestivalen 2007 är ännu ett sånt vidrigt exempel.

Estland gillade jag däremot! Tycker att Europa var lite taskigt mot den stackars tjejen. "Rockefeller Street" är ju bra! Och varför straffades Schweiz så? Tycker hon var rätt go med sin nananananana-låt! Kanske är det för att jag har ett gott öga till joddlarna sedan de 1988 introducerade Céline Dion för Europa.



Ishockey igen: tysk TV visar nu ett klipp där en helt skruvad och hysterisk finsk kommentator skrik-rabblar en lång harang på finska! Kul men kanske inte så sexigt!

Nu tillbaka till väsentligheterna från Düsseldorf! Rumänien var väl också väldans trevlig? En riktig feelgoodlåt. Sedan de försökte fuska och köpa röster från andra länder för en del år sedan har jag dock svårt för landet i sig!


Tyska Lena och hennes "Taken by a stranger" var inte riktigt min smak. Men det var ju lite kul att hon hade dansare som såg ut som spermier! Var nog debut i de här sammanhangen!

Den georgiska gaphalsen på slutet blev jag inte klok på. Det var ju dock tur att samtliga ex-sovjetländer insåg den låtens storhet. Hon var ju dock lite lik Amy Whinehouse men såg lite för aggressiv ut för min smak! Ukraina (med sandmålningen i bakgrunden) och Slovenien hade ju ena rackans duktiga sångerskor men låtarna var väl inte så spännande?


La France var ju kitschig med sitt operastuk. Är faktiskt lite osäker på om jag gillar det eller inte, men visst var det ett stiligt nummer? Musikaltanten ("C'est ma vie") från Litauen var inte så kul däremot. Italien var väl ett svalt, rätt sobert nummer men tvåa? TVÅA? Det bästa med Italien var deras poängutdelerska? Den raffiga Raffaela var ju underbar!


Serbien gillade jag. Vågade inte annat eftersom vi kollade tillsammans med serbiska vänner! Nej, ärligt. Jag gillade deras psykedeliska 60-talsnummer. Andra låtar jag gillade var Island och Danmark. Går danskarna till samma frisör som Jedward, frågar man sig dock.


Har aldrig riktigt fattat grejen med Rysslands RedOne-producerade låt. Vad skulle vara så fantastiskt med den? Var väl OK men lite blek tycker jag. Att killen såg ut att tro att han bara kunde vinna gjorde honom inte direkt mer sympatisk. Dessutom har han ju enligt Aftonbladet varit oschysst mot Lill-Eric!

Schweden då? Jo...hrrm....får erkänna att jag trodde att vi skulle komma på 15:e plats eller nåt. Tycker att låten är lätt imbicil och texten ska vi ju inte ens nämna. Lill-Eric kämpade ju på och låten fastnar i alla fall. Till och med serberna vi kollade med gillade "Popular". Och när röstningen väl startade var stod man ju helt bakom "Popular" - imbicil eller inte!

Greklands bidrag....Ja, vad var det egentligen? Blir inte riktigt klok på låten men grabben sjöng ju rätt kraftfullt och numret var snyggt iscensatt. Tycker nog att den borde ha landat lite längre ner i resultatlistan.


Moldaviens hattparad har vi ju också. Ja, vad ska man säga? Refrängen var rätt rivig i alla fall.

Och så vinnarna! Aserba...Azerbadja....Azerbadzj.....hur fan stavar man???!!! Det måste vara det mest svårstavade landet i världen! Låten är väl rätt snygg och stör väl inte direkt men så suuuperspännande är den väl inte? Den lär nog spelas en del på radio! Men men, nu vann Kaukasuslandet och vi ser väl fram emot Baku 2012? Det kan nog bli spännande med tanke på landet i sig.


Om nu någon börjar gnälla om att det ju är fusk att de tagit hjälp av svenska låtskrivare så är det inte direkt något nytt. Det har aldrig funnits en ESC-regel om att sångare och låtskrivare ska komma från landet de tävlar för. Vissa länder har dock själva frivilligt sådana regler. Lilla Luxemburg har ju t.ex. vunnit hela fem gånger och alltid med helt utländska team (oftast franska). Samma sak med Monacos seger 1971. Och så kanadensiska Céline Dion som ju vann för Schweiz (med en låt skriven av en turk). Finns en massa andra exempel!

Azerbajdzjan (ja, så stavas det tydligen) är ju inte direkt världens mest utvecklade demokrati och inte heller högt upp på listan över länder som respekterar mänskliga rättigheter. Man bråkar med grannen Armenien och den inhemska armeniska minoriteten. Faktum är att man inte ens tillåter Armenier att resa in i landet. Jag undrar hur man tänker lösa det till maj nästa år? Å andra sidan är kanske inte Armenierna så heta på att resa till Baku...

Baku ligger dessutom i topp på en lista över världens mest förorenade städer. Det är dock inget man påpekar i turistfilmen nedan.


Azerbajdzjan känns ju hur som helst som ett härligt resmål! Jag undrar dessutom hur de kommer ta emot alla tusentals schlagerbögar som kommer till ESC! Azerbajdzjan är inte precis känt för sin öppna inställning mot sådana. Men men, nu ska vi kanske glädjas med folket i Azerbajdzjan. Kolla här hur de firade i natt/tidigt i morse!


Nu leder ju Schweden i hockeyfinalen! Gräjt!

Näääää.....nu gjorde Finland mål! Får nog fokusera lite på hockeyn, trots allt!

SCHEIßE - 2-1 till Finland!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar