måndag 30 maj 2011

Byggdamm!

Guten Abend!

Mein Gott så mycket damm det får plats med i en liten lägenhet. Och det försvinner aldrig heller! Jag tror att vi kommer få torka damm i flera veckor framöver. Vi tänker ju fixa till sovrummet den närmsta tiden och började idag med att slipa alla dörrar och dörrkarmar. Vi, förresten....vi hade proffshjälp. Det blir nog bra så småningom men fy f*n för detta hemska, fina damm som flyger runt överallt.


Här i Tyskland måste hyresgästen själv renovera lägenheten, ofta också när man flyttar ut. Hur kul är det egentligen? Lägga krut på en lägenhet som man lämnar? I regel vill ju den nya hyresgästen ändå fixa efter sin egen smak. Men men, så är det. Hyresvärdarna verkar däremot inte direkt ha några skyldigheter. Här är det inte snack om att ringa och gapa på värden när nåt ska fixas. Nej, värdarna kasserar in hyran men inte så mycket mer.

Här har vi för övrigt haft ökenhetta idag. Jag höll på att kollapsa (eller kalopsa som mormor en gång sa) i mitt bastuliknande arbetsrum. När jag cyklade hem vid 18-tiden hade vi ljumma 34 grader här i byn! Vierunddreißig Grad! Inser ni?


Imorgon går renoverandet vidare med målning av de nyslipade dörrarna och karmarna. Aaaarrrggghhh....kan det inte bara vara färdigt imorgon när jag vaknar?

Natti natti!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar