lördag 21 maj 2011

Mitt i den strålande helgen!

Axşamınız xeyir!

Det där är azerbadja...aserbajdzja....äh, orkar inte ens försöka stava till enländet! Ni vet vad jag menar! Det är i alla fall "god kväll" på det turkiskliknande språket som man talar i landet i Kaukasus. Jag menar inte Armeningen eller Georgien utan det andra landet som är så svårstavat. 


Hur har ni det så här på lördagsaftonen? Är grillen igång? Här blir det inget grillat idag men det känns som att jag snart skulle kunna slita upp en köttförpackning ur kylen och sätta tänderna i en rå köttbit. Jag är vrålhungrig! Har inte ätit sedan frukost och det dröjer ett tag tills jag får mat. Usch, kan vara farligt för om jag är hungrig kan jag bli lite kinkig. Ja, tro det eller ej men även solen har sina fläckar!


På tal om kinkig....kommer ni ihåg den här reklamen från början av 90-talet? 




Tur för Johan att han har en så klok mamma och tur för Kerstin att hon har en solid sjuksköterskeutbildning så att hon vet vad som är bra för hennes bebis. Och hon ser ju så mild ut, dessutom!


Men jo, ja, just det....jag riskerar att bli kinkig snart för det blir mat mitt i natten här idag. Ja, nästan i alla fall. Vi ska åka in till stora stan och käka mexikanskt. Ja, vi kanske dricker nåt mexikanst också. Härligt! Förra gången vi skulle göra det slutade projektet aningen abrupt eftersom köket stängde tre sekunder innan vi skulle beställa. Men men, vi ger inte upp för det!




Här har det varit soligt och fint som vanligt idag. Jag undrar lite smått när det regnade senast. Alltså mer än en kort miniskur. Innan påsk var det kanske? 

Idag vaknade jag fullkomligt mörbultad. Igår hade vi singstarsjungande gäster här till klockan två och deras sånginsatser ekade väl i mitt huvud till in på småtimmarna så jag kunde knappt sova i natt. När jag vaknade i morse kändes det som att jag var avliden. Jag orkade knappt andas! Till råga på allt var jag tvungen att pipa iväg till tvätteriet och hämta en massa skjortor. Ja, jag har unnat mig tvättade och strukna skjortor en gång nu! Strykeriet slipper jag alltså i tio dagar framöver nu! Det är faktiskt värt pengarna!


Vi bor för övrigt i en stad som mest befolkas av pensionärer och det märkte jag när jag susade iväg till tvätten i arla morgonstund. Ja, i alla fall är det pensionärerna man lägger märke till. De är överallt! Jämt! Går man in i en mataffär så är kön proppfull med tanter med blomkålsfrisyrer och scarfsar eller gubbar med keps och grå vårjackor (det kan ju dra kyligt även när det är nästan 30 grader). Oftast köper de ett fyrpack ägg, ett liten paket fullkornsbröd och ett paket disktrasor. Mer än så brukar det inte vara. Ja, eventuellt en liten förpackning surkål. Är ju viktigt att de har nåt kvar att inhandla nästa dag vid rusningstid också! Det finns ju i och för sig olika pensionärer, men jag menar nu den där RIKTIGA sortens pensionärer. Ni vet såna med fotriktiga Eccoskor som är liksom avhuggna framtill och mest ser ut att passa till ankfötter. Såna pensionärer som köper en 120-paketsbal med pappersnäsdukar och dricker en slät kopp kaffe till en torr kaka.




Att det finns många pensionärer här är faktiskt ingenting som jag bara inbillar mig. Jag läste någonstans att Leverkusen är den stad i Tyskland som har högst andel äldre (eller Senioren, som man säger här). Kanske inte så konstigt. De yngre flyttar ju in till Köln. Ja, utom vi då. I och för sig har jag nog tänkt om lite och är faktiskt inte beredd på att betala det tredubbla i hyra bara för att bo på rätt sida stadsgränsen. Köln ligger ju faktiskt egentligen direkt om hörnet.


Man sörjer dock för de äldre här i kvarteret. Med jämna mellanrum kommer det olika försäljare och säljer varor till de äldre så att de inte ska behöva slita ut sig och gå till affären. Kanske är det även av barmhärtighet mot den arbetande delen av befolkningen som inte vill köa med pensionärerna vid 18-snåret (eller vid lunchtid för den delen). Jag är ju nästan aldrig hemma dagtid men det var jag igår och det var en himla trafik här utanför. Först kom en brödbil och sedan var det en bil där man kunde köpa korvspecialiteter från Schlesien. Och sedan kom potatisbilen. Idag fortsatte det med drickabilen som levererade mineralvatten. Ja, tyskar tror att man dör om man dricker kranvatten...


Paparazzibild på damerna och herrarna från grannhusen som flockas kring brödbilen!


Apropå pension. Det är nog lika bra att jag skjuter mig innan jag går i pension. Om inte kommer jag gå en långsam och utdragen svältdöd till mötes. Eftersom jag har flyttat mellan olika länder kommer jag inte få full pension ifrån något land. Jag hörde dessutom att vi i min generation här i Tyskland kommer ha en pension som motsvarar ca 35% av den sista lönen. 35% procent! Numera får pensionärerna ca 75%! Av det ska man dessutom betala sjukförsäkring. Tjena. Det blir fattighuset!


Det är väl bara att vänja sig vid tanken på billig kosthållning...


Men men, nu ska jag inte gå händelserna i förväg utan ska äta mig mätt på den mexikanska restaurangen. Kan ju vara bra att äta upp sig innan pensionen. I och för sig borde jag nog svälta mig lite för att komma i den nya skjortan som jag köpte idag. Liiite för liten men det ska ju sporra mig till att köra lite GI-diet!


Som avslutning på pensionärstemat kommer här Jean-Claude Pascal som 1981 tävlade för Luxemburg i ESC. Faktum är att han därmed blev den äldste deltagaren någonsin och att han redan vunnit hela konkarongen 1961. Vi kan väl kolla på hans båda insatser?






Ha en trevlig kväll!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar