måndag 9 maj 2011

Vördade medmänniskor!

Ännu en måndag kan vi snart lägga på historiens sophög. Den gick över mer smärtfritt än jag trodde när jag vaknade i morse halvt medvetslös. Idag hade jag ett helt OK kundbesök där ena halvan, en dam med lätt whiskeyröst och sydtysk dialekt faktiskt flörtade rätt vilt med mig. Jag brukar vara skitdålig på att tolka såna signaler men nu var det väldigt tydligt, om man säger så.

Idag är det förresten Europadagen. Jag pluggade ju statsvetenskap på universitetet och det har jag stor nytta av dagligen (yeah, right....). Idag kan jag t.ex. berätta för er, som inte känner till det, att det var den 9 maj 1950 som Schumanplanen deklarerades. Monsieur Schuman var fransk utrikesminister och hans plan ledde fram till den europeiska gemenskapen, EG, som sedan blev dagens EU. Dessutom gick Eurovisionsschlagern 1987, 1992 och 1998 av stapeln just på det här datumet. Sug på den, ni!


Här i Köln (jaja,OK....Leverkusen) har det varit väldans varmt även idag. När jag efter jobbet vid 18-hugget cyklade hem visade en skylt hela 31 grader. En annan visade dock "bara" 28. De som har koll menar dock att det ska bli betydligt svalade och blötare mot slutet av veckan. Den som lever får se. I helgen var i alla fall Nordrhein-Westfalen Europas varmaste region!

Egentligen skulle jag ha varit ute på lite team-galej med jobbet idag men det hela ställdes in i sista sekunden. Istället har vi här hemma varit ute på en liten kvällspromenad med ett glasscafé som slutstation. Det är faktiskt en bra sak med Tyskland. Vill man ha glass i Sverige förpassas man ju oftast till Statoil, ICA eller Pressbyrån där man på sin höjd kan få tag i en GB-pinne. Här, däremot, finns det faktiskt italienska glasscaféer som drivs av riktiga italienare. Härligt! Idag blev det ingen storslagen glassdessert utan bara en liten bägare med bl.a. Waldmeisterglass.Waldmeister är lätt giftgrönt, växer i skogen och heter på svenska tydligen myskmadra. Jag kanske är lite efterbliven men jag tror faktiskt aldrig att jag har köpt glass med smak av myskmadra i Sverige. När jag tänker efter har jag nog aldrig hört namnet. Rätt gott är det i alla fall. Här kommer ett par impressions från den direkta omgivningen utanför min dörr:

Den härliga glassen med smak av myskmadra!

 Det är väldigt grönt här just nu.
Alldeles om hörnet har vi det gamla Gezelinkapelle som byggdes när allt var i svartvitt.

Ett internationellt utbud av shopping och service trängs utmed Alkenrather Straße.

 
Kulinariska äventyr hos Grill-Meister.

Den nyanlagda stadsdelsplatsen - en oas mitt i storstaden. För säkerhets skull informeras besökaren om att platsen faktiskt inte är en parkering.

Och så det pampiga aldrig-mera-krig-monumentet.

Och så avslutar vi som vanligt med lite musik. Dagen till ära blir det ett par låtar på Europatemat - bitte schön:

Spanska Rosa bantade bort en massa kilon under den spanska dokusåpaliknande ESC-uttagningen och svängde loss i Tallinn med sin überkäcka låt. Spanjorerna var som besatt av henne!


Liam Reilly sjöng om en massa platser i Europa och belönades med en andraplats i Zagreb 1990.

Enrico Ruggieri sjöng om Europas sol 1993 i irländska Millstreet.




Och så det belgiska bidraget från 1980. Belgarna har alltid haft smak och stil och vetat hur man skriver feta hitlåtar. Tyvärr har dock aldrig någon annan insett det.

 
När den här spelades i TV sa min mamma: "den här vinner" och jag surade för att jag tyckte att hon påverkade juryn. Toto Cutugno tog hem segern 1990 med sin hymn om EU och den fria marknaden. Samma Toto presenterade ett år senare den milt sagt kaosartade finalen i Rom (där Carola vann så att SVT sedan fick röja upp efter den italienska röran).






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar