onsdag 11 maj 2011

A very special day

Hej på er!

Idag är faktiskt en alldeles speciell dag för mig. Jag tänker dock inte främst på att det BÅDE är Gamla Vänners Dag och Negerbollens Dag, vilket ju i och för sig är värt att fira och högtidlighålla. Nej, dagen är ännu viktigare än så.

Idag är det nämligen exakt fem år sedan min mamma gick bort. Det är nästan helt ofattbart. Det känns som att det var igår som vi satt och vakade vid hennes säng men samtidigt känns det som om det var ett helt annat liv och minst 63 år sedan. Men men, det är väl så...Tiden läker trots allt sår. Kanske inte alla men en del av de allra värsta i alla fall. Jag trodde knappt att jag skulle orka att leva utan min mamma. Jag tänkte ofta på det under hennes sjukdomstid och undrade hur det ens skulle gå att leva vidare. Man kan väl inte leva utan att ha en mamma? Alla har väl en mamma? Men på nåt sätt går det. Om jag får säga det själv så är jag rätt stolt över hur jag bearbetat sorgen. Visst, jag har varit ledsen och jag saknar alltid mamma men jag har hanterat det förbannat bra, helt enkelt!

Jag tycker nu att det mest är väldigt orättvist att mamma inte får vara med om allt som händer. Att hon inte fick se min lilla (nu ganska stora) systerson växa och vara med när den ännu mindre systersonen kom till världen. Men hon är nog med på nåt sätt ändå. Det är jag helt övertygad om.

Även om den här bloggen snart brakar samman av en överdos av schlagers så vill jag även idag komma in på ämnet. Min mamma brukade faktiskt vara rätt bra på att tippa schlagervinnare. Jag minns t.ex. att jag som barn blev SKITSUR när min mamma 1987 och 1990 sa "det här är vinnaren" när Irlands respektive Italiens låtar spelades. Jag tyckte att hon påverkade resultatet genom telepati och därför hade en hyfsat stor skuld till att Sverige inte vann.

Här kommer ett par låtar som jag VET att min mamma gillade! Det här är till dig, mamma! KRAM

France Gall tog hem segern för Luxemburg 1965 med en vääääldigt dubbelbottnad text som kunde tolkas på ett sätt som får oss alla att rodna. Senare skämdes France så mycket att hon vägrade prata om segern i Neapel och sin tidiga karriär. På 80-talet fick hon en jättehit med "Ella, elle l'a". Den minns ni, va?
 
Det här är ett av cirka 458 brittiska bidrag som har kommit tvåa. The New Seekers spelade även in en MYCKET obehaglig tysk version av sin låt. Det skulle de definitivt ha låtit bli.

Här är 80-talsklassikern framför andra! Johnny Logan var utlädd till kypare och vann med "Hold me now". Mamma tippade cirka en sekund in i låten att den skulle vinna. Jag surade.

Döm om min förvåning när min mamma för en gångs skull INTE hejade på en irländsk ballad utan på ett etnopowernummer från Cypern. "Sti fotia" är i och för sig inte alls dum!

Och så min mammas favoritlåt alla kategorier. "In your eyes" och rödhåriga Niamh Kavanagh tog hem segern på hemmaplan i den irländska byhålan Millstreet 1993.

1 kommentar: