lördag 28 maj 2011

Jobbiga tyskar!

God afton på er!

Idag har jag varit runt på stan. Ja, den lilla småstadsstan här i Leverkusen alltså. Leverkusen räknas i och för sig till storstad eftersom det här bor fler än 100.000 personer men det är i alla fall rätt mycket håla över den här stan. OK, för drygt ett år sedan öppnade ett ganska stort köpcentrum mitt i stan och det ökade antalet butiker med cirka fem miljoner procent, men ändå. I ärlighetens namn får jag väl erkänna att man nu egentligen har allt man behöver här men det går ju inte direkt att jämföra med Köln. Det är väl närheten till Köln som är problemet. Folk drar dit när de ska shoppa eller partaja. I Leverkusen stannar väl barnfamiljerna och pensionärerna. Och så jag. På lördagarna är Köln vansinnigt fullt och det är ren tortyr att kolla in t.ex. kläder.

I alla fall - jag var runt på stan och köpte en skjorta och ett par skjorts. Dessutom köpte jag flera pärmar med register för nu ska jag sannerligen få ordning på alla papper. Tänkte nämligen ta itu med min skattedeklaration och tillbringade två kvällar den här veckan med att röja och sortera bland alla kontoutrdag, lönespecar, kvitton och annat som jag slängt ner i en låda. Hittade då även räkningen för min ansvarsförsäkring som jag tecknade för en månad sedan. Upps...den skulle ha varit betald för två veckor sedan.

Det jobbigaste idag var alla dessa idioter som inte kan FATTA ATT MAN SKA STÅ PÅ HÖGER SIDA I RULLTRAPPAN! Ja, man ska lämna vänsterfilen fri så att jag kan rusa förbi. Jag upphör aldrig att irritera mig på detta. När man dessutom tydligt tar sikte på rulltrappan så får man dessutom känslan av att nån taskig tysk på ren jäkelskap rusar före och ställer sig mitt i trappan. Som svensk är man ju dessutom försynt och försiktig och hostar, harklar sig och så för att de ska fatta att man vill förbi. En tysk hade höjt rösten och i förtäckta ordalag be personen i fråga att dra. Men nej, vi svenskar är alldeles för konflikträdda för det. Tyskar hugger och fräser direkt.

Det här med att stå mitt i rulltrappan är dock inget småstadsfenomen här. Nej, även i Köln ska folk tvunget stå mitt i vägen. Om de mot förmodan går i rulltrappan så är det i snigeltempo. Annat är det i Stockholm där folk rusar i rulltrappan. Föredömligt nog på högersidan.

Tyskar är dessutom väldigt bra på att stå mitt framför dörrarna på spårvagnen. Man får armbåga sig fram när man vill ut för alla som tränger sig in i samma sekund som dörrarna öppnas.

En annan konstig sak här är att tyskar följer regler till punkt och pricka, oavsett hur dumma de är. Är det rött ljus vid ett övergångsställeså är det, även om det är vid en femton kilometer lång raksträcka och inte en bil är i sikte. Tyskar väntar tills det blir grönt. Man kan säkert hamna i finkan om man går mot rött för det verkar vara det värsta man kan göra här. Skulle jag gå mot rött i den här situationen så kan man nästan räkna med att andra som också väntar ropar "Es ist rooooot" för att riktigt visa att är en usel, kriminell människa som begår sådana brott. Att de inte riktigt stannar vid stoppskyltar och gärna kör bil mot trafikljus som precis blivit röda tycker tyskarna inte är så farligt, däremot.

Jag var idag dessutom på stormarknaden och skulle bl.a. panta plastflaskor. Jag fick köa lite vid automaterna och när det var min tur trängde sig en åldrig gubbe före mig! Va fa...? Jag frågade honom om det inte riktigt var hans grej att köa. Jo, men han hade ju bara två flaskor, tyckte då denna gubbe som av åldern att döma dessutom borde ha all tid i världen att panta på när andra jobbar i veckorna. Han hade väl kunnat fråga om han fick gå före. Jag bits inte!

Märkligt folk, tyskarna. Ni skulle förresten se ordningsreglerna som finns på alla tågstationer. I stort sett allt är förbjudet. Givetvis bryter alla alltid mot alla dessa regler, speciellt de som gäller rökning. Ska berätta mer om rökförbudet här i landet en gång. Det är ett kapitel för sig.

Nej, nu ska jag kämpa lite med aftonsupén - vit sparris med argentinsk, skitdyr, steak och bearnaisesås. Sedan blir det jordgubbar med vaniljvisp!

1 kommentar:

  1. Haha, underbart inlägg om det tyska folket! Du aker nog inte i fängelse om du gar mot rött - men om polisen ser det far du böter. :p

    SvaraRadera