fredag 6 maj 2011

La fin de semaine est arrivée!

Gott kvöld vikingar!

Är det inte härligt med snabba veckor och att det trots allt blir fredag rätt snabbt? Ska försöka tänka på det  på måndag morgon. Här har vädergudarna dessutom plockat fram ett riktigt kanonväder till helgen. På söndag ska det bli upp till 29 mustiga grader här i mellersta Deutschland. Fatta! Nästan trettio grader den 8 maj! Det är grejer det! Å andra sidan är det faktiskt inte alltid så kul med hetta här för det brukar ofta vara äckligt kvavt, fuktigt och tryckande. Vind kan man dessutom oftast också glömma. Men men, jag ser fram emot en helg i solen!

Tidigt i morse vaknade jag av konstiga ljud från vardagsrummet. När jag halvt medvetslös steg upp hittade jag min sambo som putsade fönster och redan hade varit i städtagen i en timme. Hmm...det låter snarare som en pensionär som inte kan sova längre än till fyra och inte som en ung man i 33-årsåldern. Men men, man får väl konstig dygnsrytm av att jobba natt, helt enkelt. I alla fall var det en ren fröjd att senare komma hem till en skinande ren lägenhet. Kanske var det vetskapen om den städade bostaden som orsakade mitt strålande humör idag. Jag har varit glad, trevlig och alldeles ofattbart älskvärd hela dagen, om jag får säga det själv. Det var en skön dag och jag gled runt och köpte skitdyr parmaskinka och mortadella och lyxig apelsinjuice till helgens frukostar. Herrlich!

Idag har vi i det här huset blivit ägare till en sån där cool smartphone. Eller....vi och vi....alla utom jag då....

Ska jag också träda in i nutiden och skaffa en modern mobil som alla andra?

Vi har förresten precis avnjutit en superenkel, men kanongod, middag bestående av ricottafyllda tortellini som jag blandade med serranoskinka, ruccola, körsbärstomater och parmesan. Som kronan på verket blev det lite jordgubbar till efterrätt. Jag vill passa på att tacka min kusin som tipsade om detta härliga recept! Ja, att det fanns jordgubbar visste jag sedan tidigare men parma- och tortellinirätten lärde jag mig av henne. Danke schön!

Före......Ser väl nästan ut som på en reklambild för fräsh och hälsosam mat?

Efter....Ser inte riktigt så stylish ut som jag hade föreställt mig det men med lite parmesantopping var det en fabulös måltid!

Imorgon är det visning av det lilla sommarhuset jag är intresserad av. Eftersom jag inte vill åka till Småland över eftermiddagen skickar jag min advokat....nej....syrra. Hoppas nu att hon granskar huset kritiskt och omdömesgillt! Har dessutom pratat med banken och man cashar upp även om jag inte är bosatt i Sverige.

Jag funderar på om vi ska gå på bio ikväll. Var typ fem år sedan senast. Undrar om det går nåt bra för närvarande?

Nu kommer dagens kulturella bidrag. Idag tittar vi på några duetter. Ingen kan väl motstå en eldig kärleksballad sjungen av ett skönsjungande par? Eller en popdänga? Eller struttig schlager?

Det har blivit en hel del klipp från 1989 men det var ett kanonår. Till och med Cypern hade fått till ett riktigt sympatiskt bidrag med Fanny och Yanni som glammigt brudbar. Håll till godo (särskilt Kickan)!

I Göteborg 1985 satte Schweiz sitt hopp till duon Mariella och Pino. Käckt är det ju i alla fall och frågan är om man kan se mer 80-talsaktig ut än Mariella?

Håll i er nu för detta är ren och skär glädje! Holländarna lyckades 1972 till och med att dra igång den stela publiken en aning (förr var ju ESC allvarligt och publiken satt tyst och stilla - om de inte somnat)

Om jag minns rätt så är Chris och Sophie firade skådisar i La France och genom slump och ett förlorat vad fick de tävla för Luxemburg i Royal Albert Hall 1968. Enligt uppgift var det även deras sångdebut.

Danmarks första seger kom genom "Dansevise" med Grethe och Jörgen Ingmann. Rätt fin, faktiskt! (1963)

Paul och Georgina sjöng 1991 Maltas första bidrag sedan 1975. Det gjorde de med den äran och tog hem en helt OK sjätteplats.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar