söndag 29 maj 2011

Blandat

Tjenare!

Söndag igen. Det är ju bannemej alltid söndag kväll. Idag behöver jag i alla fall inte stryka skjortor inför veckan eftersom jag ju unnade mig tvättade och strukna skjortor från tvätteriet förra veckan. Gudagott! Det är annars sannerligen ett riktigt straffarbete!

Dagen började faktiskt med halvruggigt väder men med färdigdukad frukost med färska brödbullar. Det är INTE ofta som jag vaknar till ett dukat frukostbord, men idag var det alltid så lyxigt här. Kanske var det som tack för den saftiga biffar som jag gjorde till supé igår? Ja, för en gångs skull blev de dessutom goda och inte sega och träliga. Übung macht den Meister, som tyskarna säger! Övning ger färdighet. Här kan ni skåda mina förstfödda (bra) biffar:


Under förmiddagen tog vi en tur till kurkliniken där Stefans mamma få rehabbehandling efter sin operation. Det blåste och var faktiskt rätt kallt, men på vägen hem igen började solen skina. Jag dumpade av Stefan som skulle jobba i eftermiddag och drog själv till bilaffären. Är vääääldigt sugen på att byta bil men är det vettigt? Min bil är bara två år och rullar ju rätt bra trots allt. Men en ny bil är ju alltid en ny bil... Ett billigt nöje är det ju tyvärr inte....

Och ja, ni läste rätt - bilaffärer är faktiskt öppna på söndagar här i landet, till skillnad från i stort sett alla andra affärer. Man får dock bara titta på bilarna. Ställa frågor får man däremot inte göra. Det vore ju alldeles för okristligt på en söndag. Bilaffären övervakades av något slags uttråkad praoelev och han verkade inte heller direkt vara en auktoritet på ämnet bilar. Eller...vad vet jag?

Från bilaffären bar det sedan av till vår kompis Hatice som ville promenera i solen. Vi tog en tur in till centrum där det idag faktiskt var söndagsöppet. Vi degade över en cola vid Rhen, köpte varsin glass och föråt oss på jordgubbar. Köpte dessutom med mig jordgubbar hem som jag nyss ätit till kvällsmat. Nu börjar gubbarna här liksom bli "syltiga" och trista. Jordgubbssäsongen börjar nog gå mot sitt slut här. Ni i Sverige har ju härligheten framför er!


Har precis kollat några minuter på en dokumentär om romer i Rumänien och Bulgarien. Stackars människor. De flesta av dom lever i en enorm fattigdom och diskrimineras av myndigheter och folk. Smuts, förfallna hus och hungriga barn överallt. Fruktansvärt. EU spenderar per år 8 EUR på varje rom för att motverka fattigdom, diskriminering och utanförskap. EU-subventionerade kossor får i snitt det tiodubbla. I Rumänien finns dessutom en över-rom som har utnämnt sig till kung och bor i ett palatsliknande hus som han verkar ha inrett själv. Mycket guld, bjäfs och - tro det eller ej - takmålningar. Just målningarna var dock lite speciella. Bl.a. med en Jesusliknande (vuxen) person som ammas av en kvinna. På en annan målning hade ett halvtomt cigarettpaket en central roll.... Nu ska man inte vara fördomsfull men romakungen såg faktiskt mest ut som en halvskum, typig bilhandlare.

I dokumentären figurerade dessutom den österrikiska romen Harri Stojka som tydligen är framgångsrik jazzmusiker. Jag reagerade mest på att han hade en slående likhet med Karl X Gustav...



Imorgon ska vi börja renovera lite här i lägenheten. Stefans kusin är målare och kommer hit och ska slipa och lacka alla dörrkarmar och dörrar. Det kommer damma EN MASSA, misstänker jag, så nu gäller det att försöka röja undan så mycket som möjligt för att undvika damm på precis alla pinaler. Framöver ska vi dessutom lägga golv, måla och köpa nya möbler till sovrummet. Sedan är vi klara och rummen är presentabla!

Nej, nu ska jag dregla lite över bilbroschyrerna jag plockade med mig tidigare idag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar