söndag 22 maj 2011

Sunny Sunday

Gott folk!

Söndag! Denna härliga dag då vi har tid att begrunda våra liv och hänge oss åt kristendomens budskap! Ja, här i Tyskland brukar man faktiskt inte ha så mycket annat att göra på söndagarna eftersom allt är stängt. Om man har glömt att köpa ägg till sockerkakan eller vill shoppa nåt så är det bara att glömma. I alla fall om man inte bor precis vid stationen i en miljonstad. Då har man möjligtbis en söndagsöppen matbutik i närheten. Men men, man vänjer sig faktiskt vid att leva som på svenskt 50-tal och man behöver faktiskt inte springa i affärer på söndagarna. Städerna får dock själva besluta att ha söndagsöppet vid enstaka tillfällen vid speciella begivenheter. De flesta städer brukar ha det någon söndag innan jul och här i stan har man faktiskt öppet nästa söndag. Orsak okänd. Eftersom det är en heeeelt annan sak att shoppa på en söndag än en vanlig lördag så är jag redan nu en Saida och förutspår trafikkaos och folkvandring till city.

Landets högsta jurister vakar dock över söndagsshoppingen. För nåt år sedan grep högsta domstolen (Bundesgerichtshof) in och fastslog att delstaten Berlin varit lite för generös med antalet söndagsöppna söndagar. Domstolen påpekade då myndigt att söndagen minsann först och främst ska främja folkvilan och att kristna värden då ska stå i fokus (alltså inte shopping). Här i landet är det ordning och redan minsann!

En av Kölns stora shoppinggator - Hohe Straße som dock är ganska smal. Ser väl härligt ut? Jag LOVAR - det är verkligen så här fullt ibland.

Vet inte riktigt hur jag kom in på ämnet söndagsshopping. Vi har inte shoppat idag i alla fall. Igår kväll var vi ute och åt och drack i metropolen Köln och jag har därmed varit nästintill döende idag. Märk väl att jag dock inte drack någon alkohol eftersom jag var chaufför aftonen till ära. Förmodligen inandades jag för mycket alkoholångor i de barer som vi var i. Vi var först på en mexikansk restaurang, sedan satt vi ute vid Kölns stora paradgata Hohenzollernring där det kryllar av uteställen och sedan var vi runt i ett par olika barer, bl.a. en som är inredd som ett vardagsrum från 60-talet. Det kändes faktiskt lite som att vi var hemma hos någon där! Vi ja, vi bestod av en liten käck grupp på fem personer.

Mexikansk dinner! Notera den rätt söta miniburgaren!

Fattar inte att jag kan känna mig så sliten idag. OK, det blev kanske lite för lite sömn men hur hade det varit om jag verkligen HADE druckit alkohol? Jag hade förmodligen aldrig överlevt misstänker jag. Jag har väl börjat bli gammal...

Idag har vi varit ute på bonnvischan utanför Düsseldorf. Stefans mamma är efter en operation just nu på en rehab-klinik i flådiga Meerbusch. Meerbusch är en av Tysklands flashigaste bostadsorter och jag i mitt inre sett enorma villor och parkliknande trädgårdar framför mig. Jo, tjena! Det var väl som vilken håla som helst! Rätt pittoresk dock, får väl erkännas. Känslan av lyx och flärd ville dock inte riktigt infinna sig! I alla fall fick vi ordentligt med frisk luft vid promenaden runt kliniken! Solen har skinit på våra rosiga kinder. Framför kliniken fanns dessutom en liten damm med grodor. Jag visste faktiskt inte att grodor kan föra ett sånt himla oväsen! Vilket liv!

Coolt va? Ett helt träd var täckt av spindelväv!

Tycker man även borde påpeka att folk bör ta med sig hörselskydd om man ska hälsa på hos grodorna!

På vägen hem cruisade vi över Düsseldorfs strandväg utmed Rhen och sedan genom småorterna längs floden. Rhen är just nu nästan uttorkad. Förutom en galen skur idag vid lunch (drygt 23 sekunder) så har vi ju knappt fått regn sedan innan påsk.

Nej folks, nu ska bjuds det på grillat här i huset! Vi grillar idag inomhus, vilket märkes nyss då brandvarnaren började tuta. Vilket liv! Det ekar i mitt stackars huvud! Till kotletterna blir det tomat- och mozzarellasallad och ett glas sangria som Aldi just nu har extrapris på! Tänk er om Konsum skulle sälja chartersprit! Inte så dumt som avslutning på helgen! Glöm förresten inte att det idag är Dagen för biologisk mångfald! Det skålar vi för!

1 kommentar: