söndag 8 maj 2011

Hallå från högsommaren!

Tja!

Här är klockan ungefär 11 och det är varmt som i en masugn. Säkert runt 30 grader redan nu! Undrar hur hett vädret kan tänkas bli senare under dagen...

Här i Tyskland firas det idag mors dag vilket innebar att det i morse var halvt omöjligt att få tag i frukostbullar. Hörde av mitt brödbud (tillika sambo) att alla bagerier var proppfulla av pappor och barn som köpte mors-dag-brötchen till alla mammor. Dessutom var brödlagren nästan slut. Stefan var tvungen att cykla runt till tre olika bagerier för att få ihop en väl avvägd komposition av Brötchen. Här finns det ju nämligen inte bara en sorts Brötchen utan trettiofem tusen. Det är faktiskt en utmaning att hålla koll på alla sorterna. Flerkorn-, fullkorn-, halvkorn-, müsli-, råg-, sesam-, vallmo-, kli- och bondbrötchen är bara ett par exempel. Sedan ska man inte glömma vanliga standardbrötchen och vinbondebrötchen eller Schweizerbrötchen. Vinbonde förresten - kallas en person så som har en vingård? Jag märker att min svenska börjar blekna. Det är rätt ofta som jag inte kommer på svenska ord. Det är Dolph Lundgren, Anna Anka, Viktoria Silvstedt och jag....Tyvärr blir min tyska inte bättre i motsvarande grad. Jag blandar rätt friskt numera.


Igår var vi alltså i Bonn och käkade rustikal mat i ett Brauhaus (bryggeri) och sköljde ner det hela med ett par Kölsch, det lokala ölet som serveras i smala 2-dl-glas. Jag åt kokt och sedan grillat grisben (Schweinshaxe) vilket inte alls är så dumt. Rekommenderas, även om jag fick slita för att skära igenom det grillade skinnet. Ärligt - jag fick ta i för förbundskansler och fosterland! Eller är jag helt enkelt klen och svag?

Efter maten placerade vi osspå kantiga stenar utmed Rhen för att kolla in det stora fyrverkeriet som ägde rum som en del av evenemanget "Rhein in Flammen". Himla fint även om vi satt rätt långt bort från händelsernas centrum för att undvika de värsta folkmassorna. Även tyska postens skyskrapa var belyst med mönster och färger och på Rhen låg en massa båtar med festande människor ombord.



No press, please! Det är faktiskt inte kul att bli fotad när man är trött, rödögd och eländig!

Idag ska vi trotsa hettan och strosa runt på loppmarknad på taket till en stormarknad och sedan ska vi äta lite jordgubbstårta med Stefans mamma. Det är ju mors dag! När är det i Sverige egentligen?

Så - musikdags! Många tycker ju att kläderna är en kul grej med ESC. Jag bjuder idag därför på ett par riktiga höjdarkostymer som vi har fått njuta av!

Spanska Salomé blev 1969 en av hela fyra segrare, trots kläderna. Låten är dock lite kul!

Det äkta paret Nicole och Hugo har blivit äkta klassiker med sina sparkdräkter (Belgien 1973)

Portugisiska Dora gav järnet för att motsvara 1986 års mode. Det gick trots det inte så bra.

Holländska Linda försökte ta poäng genom att först klä ut sig till cirkustält och sedan strippa lite (Stockholm 2000)

Tyskarna ska ju alltid vara värst. 2009 engagerade man burlesktanten Dita von Teese som skulle strippa i bakgrunden. Eurovisionens översteprästera gillade inte tilltaget och Frau von Teese fick vackert låta bli att flasha sina behag i den direktsända finalen.

Och så den kanske mest berömda klänningen av alla. Underbara Lill har för alltid en plats i Eurovisionens Hall of Fame. Enligt uppgift skrev även tidningar i Japan, Singapore och Brasilien om Lills kupp dagen efter finalen i Göteborg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar