lördag 14 maj 2011

Douze points!

Mes Dames et Messieurs,
this is Düsseldorf calling! Eller nästan i alla fall. Leverkusen calling! Det är mitt i natten till lördagen den 14 maj och jag är helt slut. Har egentligen precis kommit hem efter att ha varit på årets event i Tyskland.
Kollade ni in schlager-semin på TV torsdags? Vad tyckte ni? Det var ju rackans så spännande det var ända in till sista sekunden. Men vad kul det var när det stod "Sweden" i det sista finalkuvertet!
Vi var faktiskt på plats vid semin i Düsseldorfs fotbollsarena, som till vardags kallas Esprit Arena efter ett visst klädmärke som har sitt huvudkontor i stan. Kan ju meddela att jag harhaft haft rejält ont i halsen efter allt skrikande och jublande. OK, jag diggar varken Eric Saade eller "Popular" men musiken spelar ju ingen roll - det viktiga är ju att Sweden får finaltävla!


Den enorma scenen. Bara utrymmet mellan bakre väggen och den runda scenen är säkert 25 meter! Våra platser var cirka fyra kilometer upp i luften.

Min favvo - Ungern!

Ikväll har vi faktiskt varit i Düsseldorf igen, den här gången för det stora genrepet av lördagens final. Genrepet går till precis som den stora finalen i TV. Man har till och med en låtsasomröstning för att testa att alla har fattat reglerna och att tekniken funkar. Kan ju meddela att det är en del riktiga mongon som läser upp ländernas röster. Jag hoppas för er skull att Italien vid finalen har samma bedagade tant och att hon har samma raffiga utstyrsel som under kvällens genrep. Jag vet alltså hur finalen kommer att se ut på TV! Kan rekommendera er att kolla in början och den nya versionen av Lenas segerlåt "Satellite". Det rockar ordentligt! Om ni vill veta lite hur det ser ut i Köln, som jag ju NÄSTAN bor i, ska ni kolla in de små filmerna före Sveriges och Frankrikes bidrag.


Både igår och ikväll har Düsseldorf verkligen kokat. På stan hänger flaggor och banderoller, överallt rullar bussar och spårvagnar med ESC-loggan och vid arenan kryllar det av fans med ansiktsmålningar, flaggor och roliga hattar. Arenan är ju så klart skitstor men ser faktiskt ännu större ut på TV. Scenen är faktiskt gigantisk, ser asläcker ut och uppe i taket hänger typ femtioelva miljoner lampor och grejer. Mitt över scenen sitter dessutom en plattform med en massa TV-folk som säkert sköter nåt superviktigt tekniskt jox. Under semin var det "bara" 17-18.000 personer i publiken men de rockade loss ordentligt. Under kvällens genrep var arenan proppfull (35.000) men folket var så lamt. Vid repet var det mest tyskar på plats och de är kanske inte kända för sin mediterrana livlighet. 99,9% stod bara upp och jublade vid det tyska bidraget. Jag, däremot....ja, jag var kärringen mot strömmen och kämpade för stämningens skull.
Så...vad tyckte då folk här om Lill-Eric? Jo, tyskarna vaknade faktiskt till liv av "Popular" och var väl en av tre, fyra låtar som fick mest jubel och applåder. OK, det var en hel del svenskar i publiken under semin men germanerna verkar gilla tempot. Utanför arenan och på tåget hem hördes faktiskt en hel del lovord. Dessutom kom en brittisk tjej och förklarade för mig att hon ÄLSKAR den svenska låten. Dock mest för den underbara lyriken och att man rimmar till "impossible" med "possible".

  
Ett hängivet fan!

Vilka gillade publiken mer? Jo, de helgalna irländska tvillingarna, Danmark,, Island, UK, Rumänien och så - kanske inte så konstigt  - lilla Lena. Självklart jublades det tokmycket åt hemmalaget! Lena skulle kunna sjunga vad hon vill och alla skulle ändå applådera sönder sina händer. Min favvo Ungern är det också många som gillar. Vi träffade efter genrepet några kompisar som också var där och alla hade Ungern som favorit. Rumänien var också poppis, liksom hunkarna i brittiska Blue.
Vad tycker ni om de tyska programledarna? Tysk humor måste man nog vänja sig vid. Den mörka tjejen  - Anke - tycker jag är rätt kul men jag har svårt för mannen med det breda smajlet och den gälla rösten (Stefan Raab). Man ska dock komma ihåg att han är en megakändis i Tyskland och är tongivande i det tyska medielandskapet. Han har en talkshow  - TV Total - som mest går ut på att han driver med sina gäster. För ett par år sedan var han kanske kul men nu verkar folk ha fått nog av honom och alla hans tänder (det ser verkligen ut som om han har 54 tänder i munnen). Den ljusa Judith Rakers är nyhetsuppläsare och är väl som sådan OK. Ingen verkar här dock fatta varför hon fick ESC-jobbet....Men hon ser ju rätt flashig ut.
Blir spännande vid finalen! Trots allt hoppas man ju att La Suède vinner! Det är ju några år sen sist nu men ni minns väl hur det var? Här kommer de fyra svenska guldögonblicken, om ni har glömt dom....




 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar