fredag 20 maj 2011

Fredagskväll

God kväll!

Här är det sommaren som anropar! OK, jag vet att ni har fint väder även hemma i gamla Svedala men här i Tyskland har vi haft ännu en högsommardag. Jag har varit ledig och försökt härda ut i värmen. 28 grader är ju rätt skönt men i kombination med åskklibbig luft är det faktiskt lite jobbigt. Här kan det dessutom bli så sinnessjukt kvavt när det är varmt. Finns ju ingen direkt svalkande havsvind här och från de enstaka swimmingpooler som finns blir det inte heller mycket till bris, om man säger så.

Hur som helst, jag har varit hemma idag och släpade mig faktiskt ut i den lilla skogen som ligger här brevid. Skog och skog förresten....det kanske snarare ska beskrivas som en större skogsdunge. Med tyska storstadsmått mätt är det dock en skog - perfekt planerad med raka gångvägar. Man får väl nästan beteckna det som en urskog eftersom vägarna i alla fall inte är asfalterade. Det finns dock soptunnor uppsatta på ett par ställen. Praktiskt men den direkta vildmarkskänslan vill liksom inte infinna sig. När man har gått ett par hundra meter in i skogen så hör man ett lät brusande. Går man ytterligare några meter så brusar det riktigt ordentligt och om man går ännu en liiiten bit så befinner man sig på en gångbro över motorvägen A1 och riskerar därmed tinitur. Härligt! Mitt i skogen! Dessutom befinner man sig då rakt under inflygningsrutten mot Kölns (eller är det Düsseldorfs) flygplats! Vad kan alltså vara mer stärkande för kropp och själ än en vederkvickande skogspromenad?

Skogsindyll i västra Tyskland

Nåväl, målet med promenaden var att ta en extrarunda på vägen till mataffären. Igår var det en rivig grekisk tant som gjorde fruktsallad på TV och jag ville inte vara sämre utan göra en, jag också. På så vis hamnade jag i Tysklands dyraste mataffär - Kaisers. Det är nog där som tyska miljonärer handlar för det vanliga slöddret handlarvanligtvis på Lidl eller Aldi (som ni i Sverige fortfarande är förskonade för). Men men, om man vill ha coola frukter så duger inte Aldi med sitt breda utbud av äpplen och bananer (möjligtvis även apelsiner). Jag lyckades dock skapa en något irriterad stämning i kassan på Kaisers eftersom jag hade glömt att väga alla mina fruktpåsar. Ibland ska man väga dom och ibland görs det direkt i kassan - hur ska man hålla koll på var man ska göra vad??!! Att jag dessutom köpte pensionärsransoner med ett äpple, ett päron, två passionsfrukter, en liten ask blåbär, en liten burk jordgubbar, en banan etc. gjorde ju inte direkt att min status i butiken höjdes...


Det var i alla fall en himla tur att jag (på bästa husmodersvis) varit förutseende med min fruktsallad för alldeles nyss fick vi ett litet spontanbesök av en kompis och hans hund och syster. Om inte jag likt Saida hade anat att besök skulle komma så hade vi stått där med våra tvättade halsar utan något att bjuda på. Morötter är liksom inget kul att fika på och riktigt så husmoderlig är jag inte så att jag har en djupfryst vetelängd eller nåt i den stilen här hemma.

Eftersom vi var för glupska hann jag inte ta en bild på fruktsalladen utan har fått sno en bild från internet. Tänk bort hallonen och tänk dit jordgubbar och passionsfruktkärnor!

Kan för övrigt informera om att jag har en klädsam huvudvärk just nu. Det har jag rätt ofta när åskan ligger och lurar. Är det migrän i så fall? Är jag en sådan kärring, helt enkelt?

Får se vad helgen bär med sig. På söndag ska vi i alla fall en tur till Meerbusch som ligger utanför Düsseldorf. Meerbusch är ett snorrikt ställe och en Tysklands miljonärstätaste kommuner (då menar jag euro-miljonärer). Det är alltså ett slags tyskt Djursholm. Mycket kändisar, rikingar och annat löst folk där. Undrar om de spottar om man kör omkring där med en sketen Opel Astra täckt av ett lätt pollenlager?

 Det här huset i Meerbusch är tydligen till salu. Kanske vore nåt, de kitschiga skulpturerna till trots?

Nu ska vi snart - hör och häpna - ut och svinga en bägare här i byn. Och - hör och häpna igen- imorgon ska vi in till den riktiga staden (Köln) och svira lite! Låter väl inte så illa?

Och nu det ni alla väntat på! Dagens schlager! Här kommer de eldiga spanska systrarna i Azucar Moreno (brunt socker, för er som inte kan spanska) som 1990 rev loss en flamencoinspirerad historia med sin "Bandido". De ser ju lite lätt ilska ut men låten är det bra drag i. Dock hade de lite tekniska problem och fick avbryta och starta igen (Zagren 1990).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar