onsdag 1 juni 2011

Uppdatering av läget

Goder afton,

igår blev det inget bloggande. Orsak okänd. Jag var väl helt enkelt för slö och lat. Men det tar vi igen nu. Här kommer kärnfull information från Rhenlandet:

1. GI-diet. Ja, jag måste ge mig i kast med detta hemska projekt igen. Det är förnedrande, trist och eländigt men det finns inga alternativ. Jag har faktiskt varit rätt stark i veckan och levt på allt utom kolhydrater. Ja, jag smakade inte ens av den enligt hörsägen gudomliga gräddtårtan som min chef tagit med till kontoret idag. Mycket beroende på att alla andra hann före och länsade fatet innan jag ens hann tänka tanken. Tårtan var förresten inte en hyllning till oss medarbetare utan rester från chefens sons treårskalas som firades igår. Ja....jag erkänner väl då. Jag syndade ikväll med en (ja, en enda) kula tobleroneglass. Å andra sidan har jag varit ute på en rask kvällspromenad med en kompis. Det neutraliserar säkert glassens kalorier.

När jag blivit smal ska jag BARA äta sånt här!

2. Kungaskandalen. Knugen får mycket liten uppmärksamhet här i landet. Konstigt, med tanke på hur mycket de brukar skriva om hans fru och döttrar. I och för sig kanske jag läser fel tidningar. Måste boka klipptid så att jag kan uppdatera mig lite. Läste dock att Victoria och hennes sleazy looking make varit på Tysklandsturné alldeles nyss. Undrar om de testade att äta Schweinshaxe?! Min egen åsikt i frågan om kungens strippklubbsbesök är att han minsann ska vara helt fläckfri. Är man kung så är man och då ska man inte ägna sig åt sånt. Vill han roa sig som fotfolket får han väl abdikera! Dessutom tror jag inte ett skvatt på att kungahuset främjar svensk ekonomi eller turism. Reser ni till Spanien p.g.a. deras kungafamilj? Köper ni holländsk ost p.g.a. deras drottning? Nej, trodde inte det...

3. EHEC. Jaha, där fick tyskarna så de teg. Så fort EHEC dök upp skyllde man på gurkor från Spanien. Jo, tjena. Nu verkar ju eländet härstamma härifrån landet. Passar ju apbra till min GI-diet. Ska jag bara äta rent kött, nu när grönsaker ska undvikas? Blir ju liksom inte så gott med kokad sallad. Sedan kommer väl larm om galna kosjukan. Det är ju ett tag sedan senast nu. Om det fortsätter så här med farligheter i livsmedlen kommer kilona rasa av mig i rask takt.

4. Atomkraft. Ni kanske har hört att tyskarna ska avveckla all kärnkraft till 2022. Jo, i alla fall den egna produktionen. Andra kan dock gärna fortsätta driva sina verk. Tyskarna ska nämligen i fortsättningen importera energi från utlandet. Är det inte det lite dubbelmoral? Men men, det kanske är bra att ett stort industriland tar det initiativet i alla fall. Synd bara att vi alla riskera att hamna på fattighuset med tanke på hur dyr elen är här redan nu.

5. Och nu till väsentligheterna: vi har ni inte bara slipade utan även nylackade dörrar och dörrkarmar. Ett steg i lägenhetsrenoveringen kan alltså bockas av. Vilken fröjd! Vilken vit färg! Vilken skillnad mot den tidigare färgen! Vid närmare eftertanke var dörrarna tidigare inte vita utan hade med inslag av sur grädde som närstan vispats till smör. Extra bonus var ju dessutom att vi satte en målarsläkting till att måla! Själv satt jag i säkert förvar på jobbet, långt från röran. Härligt! Nu återstår "bara" golv och målning i sorvummet och möbelköp för en hiskelig massa pengar. En garderobsvägg är faktiskt inte helt billig....

Fint va?

Imorgon är det Kristi flygaredag! Härligt med helgdag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar