måndag 28 februari 2011

Snörvel och Bayern

Grüß Gott,

förkylningen är idag inte mycket roligare än igår, om man säger så. Min hjärna känns alldeles igensnorad och tung och näsan rinner oavbrutet. Dessutom är jag dyngtrött. Blev inte så mycket sömn i natt eftersom jag hela tiden var tvungen att snyta mig. Jag har dessutom en liten egenhet. Jag måste vara ensam när jag snyter mig. Som vanligt finns dessutom ingen nässpray hemma. Det saknas alltid när man behöver det. Annars har vi det mesta i läkemedelsväg här i huset. Salvor för alla tillfällen och skador, dropppåsar (kan vara bra att ha ibland...), tunga värktabletter mot neurologisk värk, slemlösande piller och och och. Men inte nässpray. Suck.


Jag vaknade i morse av att en anonym telefonmarodör ringde. Givetvis var det ingen i luren när jag svarade. Kanske var det dock tur att det ringde i alla fall. Klockan var 07:34 och därmed alldeles för sent. I natt var jag helt säker på att jag skulle stanna hemma och vara sjuk idag men i morse kändes förkylningen faktiskt som bortblåst. Nåja, det kändes i alla fall inte som om det var fara för livet. Det är klart att man alltid ska känna sig piggare just på måndag morgon...Lagen om alltings jävlighet...

Hur som helst, jag packade mig ur sängen och kom i tid till jobbet. Det är i och för sig inte så strängt med tiderna hos oss. Chefen kommer ALDRIG innan kl. 9 och vi har flextid. Redan på vägen till jobbet kände jag dock hur förkylningen kom tillbaka och huvudet började värka igen. Jag höll ut till halvtretiden i eftermiddags innan jag gav upp och åkte hem igen. Nu sitter jag här och är ill-snuvig och har skallebank.

Har ni förresten varit i München? München är ju huvudstad i Bayern och faktum är att resten av Tyskland hatar Bayern. Ja, hata är kanske att ta i men väldigt många tyskar skulle hellre sälja sin fru eller amputera ett ben än att flytta till Bayern. Bayrare är enligt ryktet högborgerliga, fanatiskt katolska, superkonservativa och patriotiska. Givetvis gillar resten av Tyskland inte heller att man i Bayern har mest pengar, lägsta arbetslösheten, coolaste företagen, bästa livskvaliteten och företagsklimatet, vackraste naturen, bästa fotbollslagen, godast öl och finast bilar. Det svider i det övriga Tysklands själ när de inser att de gamla bönderna från Bayern nu leder på alla fronter. Speciellt som man här uppe i Preussen har gått kräftgång sedan de stora tungindustrierna försvunnit.

På samma gång är dock München den stad som flest tyskar skulle vilja bo i. Jag får inte riktigt ihop den ekvationen men så är det tydligen...


På tal om München. Stan ansöker om vinter-OS 2018 och vill därmed bli den första staden som har haft både sommar- och vinter-OS. Det var ju nämligen där som en viss Fräulein Sommerlath träffade en viss Carl-Gustaf... Dock börjar OS-etablissemanget surna till ordentligt på bondlurkarna utanför München. Många tävlingar ska nämligen gå i småorter utanför stan och bönderna där vill inte sälja sin mark till OS-bolaget. Vet inte riktigt hur man ska lösa det. Det verkar i och för sig ingen annan heller veta. Eftersom man troligen inte kommer fråga mig om råd behöver jag nog inte direkt ligga vaken på nätterna och fundera.


Jag har faktiskt varit några gånger i München. En gång för tusen år sedan under en tågluff, en annan gång på superkul teambuilding med jobbet (jo tjena...teambuilding! Tyckte mest det liknade partaj...) och så en gång på Oktoberfest. Kan ju sammanfatta det med att ETT besök på Oktoberfest är mer än nog....

Nej, nu måste jag kolla upp lite universitetskurser. Det är en veritabel djungel! Hoppas jag hittar nåt kul!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar