lördag 5 februari 2011

Schlager i förskingringen

Melodifestivalen har nått ända hit till Tyskland! Har precis kollat in den svenska melodifestivalens första semifinal från Luleå. Det funkar väl ändå rätt OK men halvbra bild på datorn. Tyckte det var en rätt trist show faktiskt. Vilka sega programledare (men nu har väl alla bra redan haft jobbet och man går på bortenslammet) och segt manus. Och varför ska man tvunget alltid dra fram gamla avdankade schlagerhjältar som Nanne Grönvall? Har hon ens ett liv utanför festivalen?

Låtarna var rätt OK, tycker jag. Inget superbra men heller inget superdåligt. Jag får väl erkänna att jag diggade lite till den där Jenny Silvers ABBA-dänga. Gillade också den där gruppen som sjöng bland engelsk konfekt på scenen. Danny tycker jag däremot ser fruktansvärt osympatisk ut så där blev det minuspoäng för min del.

Här i årets värdland Tyskland har man också dragit igång sin uttagning - Unser Song für Deutschland - där förra årets vinnare Lena sjunger alla låtar. I ett par program ska hon sjunga låtar som publiken sedan får rösta på. Första programmet var nu i veckan och var ett fruuuuuktansvärt trist program. Bläää! Och Lena själv börjar bli förbannat jobbig. Hon är så klämkäck så man mår lätt illa. Man får liksom ont i halsen av att se henne.

Idag var jag annars bara inne i Köln en liten runda. Inget spektakulärt alls. Brukar annars undvika centrala Köln på lördagarna. Det är så sinnessjukt mycket folk ute då. Kölns stora shoppinggator - Hohe Straße och Schildergasse - är ganska så smala gågator och är trots detta Tysklands mest besökta shoppinggator. Ja, kanske ni inser hur fruktansvärt klaustrofobiskt det är där då? Man kan knappt gå in i en affär där man vill. Eller byta sida av gatan. Man får liksom följa med strömmen och gå dit alla andra vill. Idag höll jag mig till lite tommare gator så jag överlevde utan sammanbrott.

Annars är det mest spännande som hänt de senaste dagarna att jag har blivit förkyld. Jag nyser och fräser hela tiden. Typiskt att det alltid ska vara på helgen. På måndag morgon lär jag vara frisk som en nötkärna igen! Det slår aldrig fel.

Nu visar TV nyhetsbilder från Egypten igen. Man spekulerar i att Mubarak ska låta sig flygas ut från Kairo hit till Deutschland, där han tydligen har fått medicinsk behandling tidigare. Jaha, så nu ska han hit? Som om man inte hade problem nog här utan honom. Läste dessutom precis att han har 70 miljarder dollar i förmögenhet. 70 MILJARDER! DOLLAR! Han kan väl dra till Monte Carlo med sina pengar? Eller tänk om han kommer hit till Leverkusen?! Sina pengar har han dessutom tydligen på den schweiziska banken UBS. Gissa vem som jobbade där för en del år sedan......Yes, that's right!

Och idag varnn FC Köln över Bayern München för första gången på 16 år! Till och med jag har lite koll på Bundesliga. Bayer 04 Leverkusen ligger just nu tvåa i tabellen men det är den plats den här stans lag brukar ligga på.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar