torsdag 10 februari 2011

Barndomsminnen - klorin!

God kväll,

för vår del är det nu dan före dan. Imorgon lyfter planet till St Petersburg där vi ska vara ett par dagar. Egentligen är det ju alltså inte värsta jordenruntresan men det känns ändå rätt spännande. Kommer vi ens hitta rätt i tunnelbanan med skyltar med kyriliska bokstäver? Kommer vi frysa fast med fötterna på gatorna? Kommer vi av misstag beställa uzbekisk getstek till middag? Måste man dricka vodka till frukost? Frågorna är många - svaren desto färre. Hur som helst så känns det faktiskt väldigt exotiskt att sätta sina fötter på rysk mark. Förmodligen är St Petersburg precis som andra europeiska storstäder men det känns ändå lite pirrigt.

Det är också gudomligt skönt att ha en långhelg framför sig.  Jag hoppas att kollegorna och ledningen inte hittar på alltför många dumheter som jag sedan måste ställa till rätta :-). .Firade idag dessutom långhelgen med att gå till frisören. En käck men väldigt kort tjej klippte och hade sig med mitt hår. Brukar faktiskt annars mest hamna hos sura och ilska frisörer och känner mig då avundsjuk på alla som har trevligt med sina frisörer runt omkring i salongen. Himla skönt att bli av med ett par kilo hår.

Kom förresten att tänka på en sak just nu i denna sekund....finns det gammal hederlig klorin numera? Eller blev det förbjudet p.g.a. att det var typ det giftigaste och mest miljöfarliga som människan upptäckt? Jag menar nu det RIKTIGA klorin som luktade apa och var blått....eller var det bara flaskan som var blå?



Jag förknippar klorin kanske främst med min mormor. Min farmor hade också ofta en hink klorin med blötlagda handdukar (eller vad det nu var för trasor) men det är ändå mormors klorin jag minns mest. Om jag minns rätt så förklarade hon någon gång för mig att dagens klorin inte kunde jämföras med gamla dagars universalmedel. Undrar dock lite vad hon egentligen gjorde med allt klorin! Nog för att hon hade det renskurat hos sig, men hon torkade väl knappast golvet med klorin? Eller kan hon ha gjort det? Borstade hon tänderna med det? Eller badade hon i det? Ja, jag vet inte, men klorin är nåt som jag starkt förknippar med henne...Hon kan väl knappast ha blekt gamla skurtrasor vareviga dag? I sanningens namn kanske hon bara använde klorin en gång i min barndom men det skapade min bild av henne. Ungefär som blå Blend. Vet inte ens om hon rökte det, men blå Blend rökte hon i alla fall en gång när jag var liten och det har etsat sig fast i mitt minne och i min världsbild.

 
På tal om cigaretter så rullade min mamma egna cigaretter när jag var liten. Ett kort tag i alla fall tills hon tröttnade på rullandet och återgick, inte till blå Blend, utan till gul Right i hennes fall. Den här korta rullfasen präglade lille Andreas som invaggades i tron att hon var professionell cigarettrullare till yrket. Jag visste var hon jobbade på den tiden men jag trodde alltså att man inne på Kronobergs landstings huvudkontor sysslade med cigaretttillverkning. Jag trodde alltså att det var en polsk fabrik som Bert i "Berts dagbok" kallar det. Det hela berättade jag också vitt och brett för folk och fä. OK, man kan väl knappast begära att en sexåring ska greppa vad bokföring handlar om. Cigarettrullning var liksom mer greppbart.

Nej, go vänner, nu ska jag fixa de sista sakerna inför resan - typ skriva upp alla viktiga telefonnummer, kortnummer och annat som man kan behöva när man har blivit rånad, bestulen, massakrerad och dumpad i ett dike på den ryska tundran.

3 kommentarer:

  1. Klorin finns :)

    Vilka roliga funderingar du har!!
    Ha en toppen resa, ser fram emot att läsa här om hur resan blev :D

    SvaraRadera
  2. Önskar er en fantastisk resa! Ser redan fram emot dina roliga, cyniska och ironiska berättelser efteråt!
    Kram
    Yvonne

    SvaraRadera
  3. Du är för härlig Ante!
    Ha en fin resa!
    Kram

    SvaraRadera