onsdag 2 februari 2011

Fyraårsdag!

 
Idag är en väldigt speciell dag för mig. Det är idag nämligen exakt fyra år sedan jag för första gången träffade min sambo. Fyra år! Ibland känns det som om det vore sju svåra år som dragit fram men för det allra mesta känns det mest helt ofattbart att tiden har gått så sinnessjukt snabbt. Ja, man börjar väl bli gammal, helt enkelt. Jag är faktiskt inte heller 22 längre utan snart 34.

34 bast. Det är vuxet. När mina föräldrar var 34 hade de hus sedan cirka 28 år tillbaka, barn som skulle ta studenten inom kort, de körde Volvo och deklarerade. Själv bor jag i en liten tvåa på ca 45 kvadrat, har ingen Volvo och ännu mindre blivande studenter i hushållet. Och jag har inte en aning om hur man gör en riktig deklaration. Kanske är jag inte så vuxen ändå? Märker mest av vuxenlivet genom att jag inte riktigt orkar festa hela nätterna (och inte heller vill längre), tycker att det är bra om man även på helgerna kommer ur sängen i kristlig tid och har upptäckt vilka disktrasor som är bäst. Ja, man samlar ju på sig en del kunskaper med stigande ålder...

Hur som helst - fyraårsdagen har firats lite i alla fall. Min kära sambo och jag träffades efter mitt jobb och gick och käkade rejäl, stabbig, kalori- och kolhydratspäckad, tysk husmanskost. Väldigt gott men kanske inte så flashigt. Ibland kan jag önska att vi vore mer coola, hippa och mondäna. Vi borde äta mer sushi liksom. Eller i alla fall tacos. Men det är inget fel på tysk Hausmannskost heller för den delen även om det kanske inte låter så där väldigt hippt. Det passar dock inte riktigt in i min idealbild av hur jag egentligen vill vara (svart polotröja, svarta, tjocka glasögonbågar och framgångsrik PR-agenturägare) men det är väl så realiteten ser ut.

I alla fall, jag är fortfarande proppmätt efter att ha ätit cirka femton kilo Schweinshaxe med stekt potatis. Tysk mat har tyvärr ett oförtjänt dåligt rykte. OK, jämfört med la cuisine francaise är det kanske inte så sofistikerat men man får alltid rejäla portioner och vällagad och god mat här. Dessutom till ett bra pris. Det är dessutom enkelt att gå ut och äta i Deutschland. Man behöver inte tänka på vad man har för kläder och såna saker heller. Tyskarna är på det hela taget ett avslappnat och enkelt folk.

 
Schweinshaxe är en härlig sak. Det är - om jag inte misstar mig - nedre halvan av grisens ben. Man får alltså ett halvt ben på sin tallrik. Detta ben kokas först för att senare grilljeras. Under grilljeringen öser man öl (vad annat i detta Bierens hemland?) över hela härligheten så att skinnet blir riktigt knaprigt. Det hela är MYCKET godare än det låter. Och så massor med Bratkartoffel till det. Pliktskyldigt och mest för syns skull dekoreras det hela med ett mikroskopiskt salladsblad. Till detta blev det dock ingen öl idag (måste ju tänka lite på GI-dieten) utan en simpel Cola Light. En härlig fyraårsmiddag trots allt.

Resten av kvällen har jag dock fått tillbringa ensam eftersom andra halvan i vårt samboskap är på jobbet.
Själv ska jag nu fira vidare genom att stryka en skjorta till imorgon och sedan hoppa i säng!

Auf Wiedersehen!

PS. Om man inte grilljerar sin Haxe utan bara låter den koka har man ett Eisbein. Det är då en sladdrig klump kokt kött innanför ett rejält, lika sladdrigt, fettskickt. Jag undrar om det kan vara gott? Har inte vågat prova ännu.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar