onsdag 23 februari 2011

Fotbolls-VM

Buonasera tutti,

det här inlägget ska trots titeln inte alls handla om fotbolls-VM. Skrev det mest för att locka den fotbollsintresserade publiken. Är dock lite osäker på om det finns några fotbollsfans som följer min blogg. Tvivlar lite på det faktiskt.

OK, jag kan väl klämma in lite fotboll då. Min chef är perverterat fotbollsintresserad. Ibland lunchar jag med honom i kantinen. Några vänner till honom brukar också vara med. Alltid samma grupp, samma tid, samma bord. Och samma samtalsämnen. Fotboll alltså. Framför allt handlade det om Bundesliga. Jag hade ingen aning om att det fanns så många olika fotbollsrelaterade ämnen. Ett exempel var diskussionen om vem som just nu är den bäste spelaren i Bundesliga. Detta spörsmål stöttes och blöttes i evinnerligheter.

Som lekman utgår jag från att den bäste spelaren är den som gjort flest mål. Men icke! Nä, för det kan ju vara en i ett lag som kanske inte gjort så många mål på grund av att hans lagkamrater också är rätt bra och har haft bollen en del. Den som gjort flest mål i ligan är kanske den ende som är bra i sitt lag och därför har kunnat få tillfälle att göra alla sina mål. Detta ämne debatterades en hel lunch. Ett annat typiskt samtalsämne var huruvida Franz Beckenbauer gjorde sitt 2-1-mål i landskampen mot Spanien den 4 mars 1973 i fjortonde eller i tjugotredje minuten.

Inser ni nu hur plågsamma dessa luncher kan vara för en som skiter fullständigt i Bundesliga? Jag är nog dessutom den ende i Leverkusen som ännu inte kollat in en match med stans stolthet: Bayer 04 Leverkusen.


Nu blev det mer fotboll än planerat. Nu lämnar vi detta hemska ämne illa kvickt innan jag blir illamående.

Jag brukar hålla lite koll på läget hemma i Småland genom att läsa lite på http://www.smp.se/. Inte för att jag är så våldsamt intresserad av konfirmandjubiléum i Västra Nöbbeles gamla kyrka eller av att lanthandeln i Furuby stänger, men det finns titt som tätt en del intressant att läsa. Speciellt spännande är läsarkommentarerna. Man ser ett klart mönster i dessa. Finns det en artikel om att flyktingar i Lessebo får subventionerad tandvård så är läsarna direkt på hugget. Det är heta känslor och läsarkommentarer SKRIVNA MED CAPS LOCK! Samma sak om det gäller trafikproblem vid Ulriksbergspromenaden i Växjö. För att inte tala om sånt som rör parkeringen vid Citygross i samma stad. Det är ämnen som upprör! Artiklar om att tusentals Libyer är på flykt är det inte en kotte som kommenterar. Svältande folkmassor i Somalia är heller inget som folk verkar fundera speciellt mycket på.

Jag kan förstå att gemene man inte lägger så mycket energi på matförsörjningen i Somalia. Det gör inte jag heller när jag köper min lunchmacka eller springer till spårvagnen. Jag undrar dock om Kronobergare är lite väl gnälliga ibland? Om man läser kommentarerna på http://www.smp.se/ verkar folk tro att de bor på den absolut värsta platsen på jorden. Trafiken är ingenstans så igenkorkad som i Växjö. bostadsbritsen är också fullt i klass med i New York, priserna är som i Tokyo och inga - INGA - har det så fattigt och eländigt som de svenska pensionärerna. Och förhållandena i skolorna (inga busskort till Arabyskolans elever!) ska vi inte ens tala om! Och den tunga kriminaliteten! Man vågar ju knappt gå utanför dörren längre! Det är bara en tidsfråga innan man blir rånad och knivhuggen av alla desperados som stryker runt.


Min hemstad Växjö

Tycker faktiskt att vi ibland ska tänka till och inse att de allra flesta av oss faktiskt lever ganska bra. Det går väl ingen större nöd på gemene man i Växjö? Det finns miljontals utfattiga, hungriga, sjuka och ofria människor runt om i världen. Just nu är det Libyen som uppmärksammas men tillsammans med de stackars människorna där finns det så många fler runt om i världen som lever under fruktansvärda förhållanden. Kanske är det inte så illa i Växjö i alla fall? Trots parkeringen vid Citygross.

Och, som ett sista bevis, för hur bra det är i Växjö: i somras fastnade jag i bilkö i FEM TIMMAR! Ja, FEM TIMMAR! När hade ni det i Växjö senast?

Även i Östergötland finns det lätt negativa personer....ASKUL tant!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar