tisdag 1 mars 2011

Mer harkel och snörvel!

Kära medmänniskor,

jag har gått in i fas två av min förkylning. Den då man känner sig RIKTIGT tung i skallen. Det känns som att hela hjärnan är full av cement. Med tanke på hur mycket jag har snutit mig under dagen så är det konstigt att det finns något kvar alls där inne...

Jag har tillbringat dagen här í hemmets sköte. Jag vaknade i morse, ringde till vår snälla assistent Frau K. och kraxade fram att jag inte hade för avsikt att sprida glädje på kontoret idag. Hade dock tänkt gå imorgon om läget blir liiite bättre. På torsdag är det nämligen karnevalsparty på jobbet och det skulle ju kunna uppfattas som aningen misstänkt om man dyker upp lagom till det.

Ja, det är alltså fest i personalmatsalen på torsdag. Det är nämligen KARNEVAL och det är religion här i Rhenlandet. Speciellt i Köln. Man brukar säga att det under Karnevalstiden råder undantagstillstånd i Köln och då är allt tillåtet. Dock inte glasflaskor för de förbjuds på gatorna under de här dagarna.


Jag har inte riktigt fått kläm på varför man firar karneval men man gör det i alla fall. Det lär ha något med fastans slut (eller start?) att göra och tidpunkten hänger ihop med Askonsdagen på något vis. Karnevalstiden kallas också den femte årstiden. Veckorna innan Karneval kan man gå på sittningar med olika Karnevalsföreningar. Det enda man behöver göra är att ha maskeradkläder och vilja dricka öl. Nu till helgen kulminerar Karnevalen och hela Köln kommer vara proppfullt med MILJONER festprissar med clownnäsor, karnevalståg och krossat glas (trots flaskförbudet). Det hela är faktiskt rätt kul. En dag i alla fall. Tror man måste vara infödd här för att palla med det under hela helgen. De riktigt hardcore-karnevalisterna börjar festa på torsdag morgon och håller på till tisdag. Att de bara orkar!


Det hela startar kl. 11:11 på torsdag. Då är det Weiberfastnacht och damerna ska då klippa av männens slipsar. Sedan dricker man Kölsch-öl och skriker "Kölle Alaaw" med jämna mellanrum. Det ska man dock akta sig för att göra om man befinner sig i Düsseldorf. Där ropar man istället "Helau" om man vill undvika stryk. Vet inte riktigt vad det betyder men man ropar det i alla fall. Sedan är det partaj hela dagen och hela kvällen. Det är redan på eftermiddagen knökfullt i alla barer och pubar i hela stan. Man trängs på minimal yta med tusentals människor utklädda till pirater, isbjörnar, grisar, clowner, poliser och piloter och skrålar med i käcka Karnevalslåtar som alla kan utantill.


Såna här bullar (berlinare) äter man traditionellt vid Karneval.
Det är sockerbullar med syltfyllning och de är faktiskt ganska goda. I Berlin heter de givetvis inte berlinare utan helt enkelt Pfannkuchen.

Varje år har jag planerat att engagera mig i Karnevalstjotaballongen men det slutar alltid med att jag i sista sekunden får skaffa en nödlösnings-maskeraddräkt. Samma sak i år. Suck. Inte har jag heller övat in en massa sånger att sjunga med i! Under karneval MÅSTE man dock partaja för att inte uppfattas som fullkomligt myko. Måste komma på nåt lite snabbt...

Kölns nationalsång under karneval.: "Viva Colonia" med kultbandet Höhner.
Den MÅSTE man sjunga med i!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar