lördag 22 januari 2011

Sveriges framtid? Månde bäva Svea Rike!

Det här är ett rätt långt inlägg, men missa inte klippet i slutet. det är en höjdare! Speciellt fr.o.m 2:00.

I samband med riksdagsvalet i september försökte jag flitigt följa med i diskussionerna kring Sverigedemokraterna. Jag är inte säker på vad som är bäst - diskutera med och argumentera emot SD eller att möta SD med ignorans. Jag är i alla fall helt säker på vad jag tycker om dom. För att bruka lite allvar här på bloggen så tycker jag att de är fullkomligt verklighetsfrånvarande och främmande för den realitet och den värld som Sverige är en del av.

Jag kan ha förståelse för att folk tycker att invandringspolitiken kanske inte alltid är så lyckad. Däremot kan jag INTE förstå hur folk p.g.a. av denna enda fråga lägger sin ENDA röst på ett parti som annars saknar några djupare åsikter i andra frågor och definitivt skulle köra Sverige i bottnen (ekonomiskt, socialt och kulturellt) om de fick styra och ställa efter sin gusto. På vilket sätt påverkas medel-svensson av flyktingpolitiken? Finns det inga andra frågor som mer påverkar Svenssons vardag och liv? Skatter, arbete, miljö, barnomsorg?


Ja, vi är alla utlänningar. Nästan överallt.

Däremot är det ju klart att det är bra om invandrare blir integrerade i samhället genom att lära sig språket och så vidare, men det är knappast invandrarnas väl och ve som SD har i fokus. Personligen förstår jag inte alls hur man kan bo i ett annat land utan att tala språket. OK, Sverige och Tyskland är inte diametralt motsatta samhällen men det finns absolut skillnader. Och så språket. Jag tycker det är otroligt jobbigt om jag någon gång inte exakt kan uttrycka det jag vill ha sagt. Och då talar jag ändå flytande tyska (med en för tyska öron ytterst sympatisk accent som man mest förknippar med IKEA:s TV-reklam).

Men vad vill SD mer än att kasta ut invandrare? Ja, det verkar vara mer oklart. Direkt efter riksdagsvalet propagerade SD:s presschef Mattias Carlsson (som faktiskt gick i min klass i ettan på gymnasiet) för mer statligt styrd kultur. STATLIGT STYRD KULTUR? Bara ordvalet andas diktatur, totalitarism och Hitler. Vad Carlsson menar är att staten ska främja god, folklig, sedlig, smakfull kultur och inte kulturella former som har som syfte att provocera. Vad är då god och folklig kultur? Ja, enligt SD vill man satsa på vikingamuseum, hembygdsgårdar och så nåt speciellt folkdräktsarkiv i Skåne. Ja, folkdräkter och hembygdsgårdar är verkligen poppis bland dom jag känner. Det är absolut nåt som de flesta vill se mer av och stödja med statliga miljoner. Det är ju ett brett, folkligt nöje att på helgerna besöka folkdräktsmuseer och bygdegårdar. Inget är väl mer spännande än det!


Har även hittat nedanstående klipp på Youtube. Det är Sverigedemokraternas starke man i Filipstad - Levi Klausen - som intervjuas inför riksdagsvalet. Ska HAN ta hand om politiken och folket i Filipstad? Karln verkar ju helt off. Han verkar dessutom ha tittat lite för djupt i ner i mjölpåsen, minst sagt. Men det är ju verkligen behjärtansvärt att han vill satsa på att bevara svenska fornminnen (ja, för dom förstörs ju i en enorm takt) och traditioner som julafton. JULAFTON! Just den dagen ju verkligen hotad i det mångkulturella Sverige. Undrar på vilket sätt Klausen vill stödja julaftonen? Införa spöstraff för den som undviker sillen, tycker illa om Alladinchoklad eller inte kollar på Kalle Anka?


Nej, jag hoppas verkligen att SD i Riksdagen blir en kort parantes i Sveriges historia. Och jag är tacksam över att bo i ett land där man tar i med hårdhandskarna mot organisationer som är emot de demokratiska friheterna och principerna. Tyskland är ett land som har lärt sig av sin historia.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar