söndag 30 januari 2011

Slottsromantik och spättafilé

Guten Abend på er!

Så har det blivit söndag kväll igen. Det känns som att det alltid är söndag kväll och därmed strykdags. Jag HATAR att stryka och skjuter alltid upp det till in i det sista. Jag tillhör ju de stackars satar som inte bara förväntas bära kläder på jobbet utan även ha skjorta. Jag brukar fuska med slipsen men kostym och skjorta är minimum. Allt under den nivån skulle nog leda till att min chef gav mig en hurring. Är väl alltså bäst att fortsätta stryka mina skjortor för att undvika aga. För att riktigt dra ut på stryklidandet brukar jag bara stryka en skjorta (max två) och det betyder ju att jag får stryka i stort sett varje kväll. Eller på morgonen innan jobbet...

En så här flink hushållerska skulle jag vilja ha.

På det hela taget har helgen varit trevlig. Igår lördag inledde jag med att vakna halv nio (efter ca fem timmars sömn) med en hejdundrande huvudvärk. Möjligtvis kanske huvudvärken berodde på fredagskvällens lilla firande... I flera timmar led jag (jo, det gjorde jag verkligen!) och kunde knappt röra mig. Vid varje rörelse dunkade huvudet riktigt duktigt. Först framåt eftermiddagen kröp det fram att någon här i huset (ja, inte var det jag...) trots allt HADE huvudvärkstabletter i sina gömmor. Tidigare hade denne någon på heder och samvete bedyrat att vi minsann inte hade några hemma. Annars har vi baskemej allt i medicinväg! Ja, ALLT! Salvor mot brännskador, ögondroppar, krämer mot muskelinflammationer, piller mot halsbränna, slemlösande tabletter och, och, och. Vid ett visst tillfälle hade vi till och med dropplösning i en dropppåse här hemma. Kan ju vara bra att ha till hands om man måste genomföra en operation här på vardagsrumsgolvet.  Just huvudvärkstabletter har vi dock nästan aldrig i medicinboxen...

Vad bjöd då helgprogrammet på? Ja, efter att min huvudvärk till sist hade kurerats tog vi en promenix i solen in till centrum, knatade runt och letade reseböcker (hittade inget kul alls) och så var vi igår kväll på en födelsedagsfest. Det hela var en rätt lugn historia och bjöd inte på några större sensationer. Annat var det när födelsedagsbarnet var på partaj hos oss för ett par månader sedan. Då blev hon plötsligt väldigt sjuk (dålig vodka alternativt ett elakt virus) och fick adoptera en bakbunke för att kunna åka hem utan missöden i bilen. Igår fick vi en fin present tillbaka - en ny bunke som invigdes med sconesbak imorse!

 Från gårdagens promenad

Idag har vi varit duktiga människor och tillbringat eftermiddagen ute i vintersolen. Kylan har bitit en del men solen sken. Vi packade in oss och Stefans kollega Danijela i bilen och tog en tur till Schloss Benrath utanför Düsseldorf. Ja, slott är väl att ta i. Det är mer ett litet grisrosa lustslott med en fin park runtomkring. Efter att ha varit kulturella i slottsparken körde vi in till Düsseldorf och knatade runt utmed Rhen (Düsseldorf har en väldigt braig Rhenpromenad) och i gamla stan där vi stärkte oss med Cevapcicci, ett slags avlånga köttbullar från Balkan.

Moi i Schloss Benraths park

Så här sken solen över Rhen och Düsseldorf idag

Och mer mat har det blivit under kvällen. Idag bjöd husets kök på stekt spättafilé med Mangold och citronsås. Var nu tvungen att kolla upp vad Mangold heter på svenska. Tydligen heter det foderbeta. FODERBETA!? Har jag aldrig någonsin hört. Det låter faktiskt inte speciellt gott. Äter man det i Schweden? Eller anses det vara otjänligt som människoföda?

Just nu sneglar jag lite på ett resereportage om Istanbul, dit vi reser i slutet av mars. Om vi inte fryser ihjäl i St Petersburg om två veckor, vill säga... Jag har en känsla av att det inte direkt kommer vara vårväder där. Både St Petersburg och Istanbul verkar vara råfina städer och jag har LÄNGE velat resa dit. Bara nio arbetsdagar kvar till vi flyger till Ryssland! Hurra!

Det lär bli kylslaget i St Petersburg

Nu är Istanbulprogrammet slut och det är nyheter på TV. Bilder från oroligheterna i Egypten. Mycket märkligt att folk nu är ilskna samtidigt som regeringen fick över 90% i valet i december. Tänk att det kan vända så. Och tänk att regeringarna alltid får så strålande valresultat i vissa länder...Mycket märkligt, som sagt...

Nej, nu ska jag kolla på "Män som hatar kvinnor" ("Verblendung" på tyska) som nu går på ZDF. Härligt att Lisbeth Salander är en hejare på tyska!

Ha en bra vecka!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar