söndag 9 januari 2011

Blött om fötterna!

God söndag!

Vanligtvis råder det här i mellantyskland vintertid inte direkt arktiska förhållanden. Det brukar mest vara regn och grått, grått och åter grått. Sommartid är det dock kvav, extrem hetta utan luft som gäller. Min syster menade en gång att det sommarklimat vi hade en junidag här var det värsta hon upplevt…

Men nu åter till vintern. Här började det snöa i början av december och sedan snöade det mer och mer och mer. Det hela ledde till snödrivor och gator med tjocka, knöliga islager eftersom tyskarna inte har kommit på att man ju faktiskt kan skotta och ploga. I alla fall inte att man kan ploga bilvägar. Med trottoarerna är det en annan sak. Här måste de boende skotta trottoaren utanför huset. Gör man inte det kan man bli stämd in på bara skinnet om någon drattar på ändan utanför ens hus. Vår hyresvärd skickade ett ilsket brev till oss (och alla andra hyresgäster också för den delen) där man strängt påpekade att vi är skyldiga att skotta och salta utanför huset. Hyresvärdarna själva verkar däremot inte ha något direkt ansvar för någonting alls…

Vad gör då de stackars hyresgästerna? Jo, de skottar ut snön i gatan där bilarna kör. Alternativt skottar de upp drivor på parkeringsplatserna och ingen verkar ha något ansvar för att ploga bilvägar här.

Nu har vi dock fått lite andrum och vårfeelings. 8-10 grader (PLUS) har lett till att all snö har smält bort på bara ett par dagar. Härligt, speciellt eftersom jag inte har någon större lust att bryta ryggen igen (ja ja, jag fick ett par frakturer på tre kotor när jag kastade mig nerför källartrappan i december. Bryta ryggen låter dock coolare). Det är skönt med isfria gator.

Smältningen har nu dock lett till att Rhen har svämmats över (det råder Hochwasser, som man säger här). Bifloden Dhünn här i närheten är dubbelt så bred som normalt och vid Rhen har cykelvägen försvunnit i vattenmassorna. Jag tog idag en promenad med min kompis Birgit för att kolla in det hela. Vi fick klättra på stängsel (skitbra för min rygg!) och gena över järnvägsspår för att komma över vattnet. Det såg faktiskt rätt coolt ut. Frågan är dock om de boende i de fina villorna nere vid Rhen också tycker det.




På tal om Rhen så kan man faktiskt bada i det vattnet. Om man vill alltså. Man ska tydligen i alla fall inte dö direkt om man får en kallsup. Rejält magsjuk kanske man dock blir. Det som är riktigt farligt med Rhen är undervattensströmmarna.

För en Kölnbo skulle det nog vara värst att spolas nerför Rhen till Düsseldorf. Kölnarna och Düsseldorfarna hatar av tradition varandra. Det verkar dock mest som att det är Kölnarna som hatar. Düsseldorfarna verkar skita i Köln och mer bry sig om sina dyra bilar, champagne och kaviar. Düsseldorf är nämligen Tysklands rikaste stad och har den högsta andelen miljonärer. För att översätta det hela till svenska förhållanden så är Düsseldorf Strandvägen och Köln Södermalm. Leverkusen, där jag bor, är Västerhaninge. Skitballt, med andra ord…


Nej, nu ska jag koka min hemgjorda pasta och slänga in en bit lax i ugnen! Trevlig kväll!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar