söndag 23 januari 2011

En grå söndagsförmiddag i januari

Liebe Freunde,

idag är det precis lika grått och ruggigt ute som igår. Imorgon, måndag, lär solen säkerligen skina från en klarblå himmel. Det brukar ofta vara så här. Jag hörde faktiskt en gång nåt om att det faktiskt inte bara är inbildning när man tror att det är alltid är dåligt väder just när man har helgledigt. Vet inte om det stämmer men enligt det jag hörde så är det så att all trafik och alla industriustläpp liksom täpper till himlen och förhindrar bl.a. regn. På helgen är det mindre utsläpp och då kommer regnet. Med tanke på all trafik här nere verkar den här teorin inte vara helt uppåt väggarna....

Tulpaner i Lisebergs färger får stå för vårkänslorna denna gråa helg.

På tal om trafik. Vi bor brevid en liten skog, men efter drygt en kilometer klyvs idyllen av en spikrak motorväg - A1 - där bilarna dundrar förbi. Man hör trafikbruset utanför vårt hus. Efter ett tag tänker man dock inte på det alls. Ytterligare en bit bort ligger A3 som åt ena håller leder förbi Köln och sedan vidare mot Bonn, Frankfurt, Würzburg och Regensburg och sedan vidare in i Österrike. Åt andra hållet leder den till Düsseldorf, Ruhrområdet och Holland. Just sträckan förbi oss lär vara en av Tysklands (och förmodligen Europas) mest trafikerade motorvägar. Under rusningstrafik på morgonen och eftermiddagen rabblar radioröster varje halvtimme om Stau (betyder bilkö) på alla möjliga ställen. Här kan man lugnt räkna med minst 6 km kö, ofta också 10 km, när man ska till jobbet. Tur för mig att jag åker spårvagn. När vi bilade till Kroatien satt vi fyra timmar i kö vid Würzburg. Det var en lastbil fylld med kaffebönor som hade kört in i ett vähbygge och blockerade vägen. När vi väl började rulla ordentligt igen kom meddelanden om att det bitbis var upp till inte 10 km utan 10 MIL kö. Det är semestertrafik i Deutschland! Så det där med fri hastighet på Autobahn är en sanning med modifikation. Ofta är man glad att man kommer framåt överhuvudtaget.

Nåväl, idag blir det inget bilkörande för min del. Ska dock försöka knata ut i duggregnet lite. Behöver luft!

Igår lyste vår kompis Birgit upp i grådasket genom att komma hit och äta middag med oss. Jag gjorde paella med lax, havstorsk, kyckling och gambas. Paella är faktiskt megagott och superenkelt. Koka ris i en wokpanna (i buljong) och släng i paprika, tomat, kyckling och havsinvånare i det hela. Och så lite saffran, paprika, salt och peppar. Färdigt! MUMS!

Jag svängde också ihop en liten kanelcheesecake med pepparkaksbotten och karamellsås. Till detta bjöds det även på kanelkaramelliserade äpplen. Kanske inte speciellt GI men man måste ju trösta sig lite nu när vädret är så deppigt.

Om vi nu ska ha en ny GI-vecka gäller det ju dessutom att kakan försvinner illa kvickt så att den inte leder oss in i kolhydratspäckade frestelser. Av kristlig kärkek till min nästa har jag därför precis offrat mig och ätit en härlig kakbit. It's a dirty job, but someone's gotta do it!

Före:                                                                     










Efter:

     

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar