måndag 10 januari 2011

One more thing....

Me again....

Det råder just nu högvattenläge vid flera tyska floder, bl.a. vid Rhen. På lunchen idag (jepp, första jobbdagen sedan mina akrobatiska övningar i trappan helgen innan jul) var jag nere vid Rhen men en promenad utmed kajen visade sig vara besvärlig eftersom den nu befann sig tio meter ut i floden. Rhen har alltså svämmat över ordentligt. Det såg dock rätt häftigt ut. Jag har aldrig upplevt Hochwasser tidigare och var djupt impregnerad av vattenmassorna (läckert ljusbruna som de dessutom var) men gamla garvade Hochwasserveteraner menar att detta inte är nåt aaaaaalls jämfört med det Hochwasser man hade nådens år 1993. Då nådde vattnet upp till orgeln i domkyrkan. Allra minst.

Ibland kan man verkligen lita på tyskarna. Myndigheterna här lever mitt i vattenflödet upp till myten om tysk precision och nit och ger ut informationsskrifter om hur man som medborgare ska förhålla sig under dessa kritiska, blöta dagar. Bl.a. rekommenderas man att se till att ha tillgång till en sladdlös radio (med reservbatterier), en sladdlös matlagningsmöjlighet (stormkök?) och reservtoalett (jo, för det har ju alla hemma). Dessutom uppmanas man att i tid förbereda evakueringen av husdjur, åldringar och vänner som befaras befinna sig i farozonen. Man märker att de är rutinerade och har evakuerat människor förr, om man säger så....

Här ett par bilder från det plaskblöta Köln:


3 kommentarer:

  1. fan va bra att du har en blogg! tack för det! Kraam från lillasyster.

    SvaraRadera
  2. sen apråpå så får du kolla dina inställningr för kommentarerna. man kan inte kommentera din blog utan användarnamn på aim, google, blogger osv. man kan nog välja att ha fria kommentarer från alla läsare.. i think.. eller så fattar jag helt enkelt inte för allt är tyska.. :)

    SvaraRadera
  3. Jaha, där ser man! Hade jag ju inte en susning om...

    SvaraRadera