söndag 9 januari 2011

Nytt år, nya ansträngningar!

Hej på er alla (eller kanske snarare hej på dig, Yvonne...)! Jag måste verkligen ta tag i marknadsföringen av min lilla blogg. I alla fall börja dela ut http://www.blogger.com/en till lite folk i alla fall. Som läget är nu är det ingen som läser min blogg. Kanske kan det bero på följande faktorer:

1. Ingen vet att den existerar
2. Jag har inte berättat om bloggens existens (beroende på ren lathet och framskriden demens)
3. Jag har inte uppdaterat bloggen på många veckor

Skärpning utlovas! Ska i alla fall försöka.

Vad har hänt sedan sist? Hmm...låt se. Det har varit jul och nyår och innan dess var vi i Egypten och solade, badade och blev lite magsjuka.

Magsjuka i Egypten är kanske varken speciellt ovanligt eller dramatiskt kanske men i alla fall. Jag misstänker starkt att det hela berodde på ett grillspett som bestod av grillad köttfärs. Man borde kunna utesluta allt annat eftersom jag var närmast paranoid i mina ansträngningar för att undvika allt som kunde ha någon tillstymmelse av bakterier. Innan jag reste till Egypten var jag hos min husläkare som skrämde upp mig genom att berätta om allt som man ska undvika just i det landet. Egentligen skulle jag bara få en stelkrampsvaccinering men min läkare satt och berättade i en halvtimme om allt man INTE ska göra, resa till eller äta i Egypten. I princip menade han att ALLT var förenat med hälsorisker där, speciellt maten. Sallad, oskalade frukter, äggrätter, vatten, mat som inte tillagats, mat som lagats för länge, mat från bufféer, kyckling i alla dess former m.m.skulle man helt undvika. Överkokt pasta var väl in stort sett det enda han inte nämnde.

När min husläkare hade babblat klart om matriskerna så övergick han till att berätta om hur man överlever själva resan. Stödstrumpor och aspirin ska visst förhindra blodproppar och så ska man dricka mycket. Till sist ska man INTE glömma att ha en varm tröja i planet så att man inte förkyler sig i lufkonditioneringen. Hrrrmm....han trodde nog att jag skulle flyga för första gången i livet....

Jag var egentligen väldigt impad av doktorns engagemang. Att han bara tog sig så mycket tid till mig, och detta fredag kl. 18.00. Nu visade det sig att han inte enbart är en god människa utan även affärsman. På vägen ut kom förklaringen till hans engagemang - en räkning på 30 EUR för resemedicinsk rådgivning...Att han tog betalt för sina varningar var det enda han INTE hade talat om...

Nåväl...till Egypten (Marsa Alam som består av en landsväg och sju-åtta hotel) kom vi (trots avsaknad av stödstrumpor) och magjuka blev vi (trots 30-EUR-rådgivningen). Och det där förbaskade grillspettet var inte ens gott. Kanel och kardemumma är inte någon jättehit som krydda på grillspett, om man säger så.

Annars är Egypten helt OK. Röda havet är kanon att snorkla i, solen är varm och det finns en hel intressant att kolla in, om man orkar med 6-timmars bussresor genom öknen till Nildalen. Ska skriva mer om Egypten inom kort. Ska då även försöka rota fram ett par bilder. Här är en nätbild till att börja med:

 
Ska då även berätta om mer saker som hänt den sista tiden - t.ex. hur jag överraskande fick tre veckors spontan jobbsemester under jul och nyår (metoden kallas "halkaitrappanochfåryggkotsfrakturerijulkklapp). Mer om det inom kort.

Men som sagt, jag ska försöka jobba lite flitigare med bloggen under 2011!

3 kommentarer:

  1. Äntligen! Jag kommer att vara den trognaste läsaren under din bloggresa och är mycket säker på att du kommer att mycket snart få ge ut en bok.

    SvaraRadera
  2. oj, verkar som om tiderna där jag var den enda läsare och där du hälsade på mig personligen är över... Kul att du får fler läsare nu, och roligt att se att det händer saker på din blogg :-)
    Mach weiter so!
    Kramar från Nacka und Gute Besserung für den Rücken!

    SvaraRadera