lördag 29 januari 2011

Helg!

Nu är det helg och vi har firat det i goda vänners lag ikväll. En kompis till oss har precis avslutat en utbildning och haft ett korsförhör idag med nagon slags provkommission - och lyckades, och har därför nagon slags titel nu. I det hät landet är det en folksport att fortbilda sig genom nagon slags utbildning. Folk plagar sig igenom tva ars studier för att fa ett diplom och en titel i stil med "statligt erkänd ekonomiassistentshjälpreda". Tydligen ska sant öppna dörrar i livet här. I Tyskland har man förresten ett system med yrkesutbildningar för allt. I regel gar man en sadan utbildning efter att man har slutat den obligatoriska skolan. Man kan t.ex. utbilda sig till "Fackman/kvinna för marknadsföring", "Fackförsäljare för bagerivaror" eller "Bensinstationsbiträde". Tva, tre ar utbildar man sig och sedan anses man tydligen vara klok nog att sälja Snickers pa en bensinstation. Helt stört, om man fragar mig....

Naväl....det blev inte mycket till GI idag heller. Det är omöjligt att GI-banta i det här landet. Idag bjöds det pa potatiskakor i kantinen pa jobbet. Jag har haft svart för dessa "Reibekuchen" (eller riiivekooche som man säger i Köln) men de var riktigt goda. Det är riven potatis som steks i femton kilo fett. Och sa en klick crème fraiche som topping!

Jag har även hunnit med att prata i telefon en lang stund med min fina kusin hemma i Smaland. Jag ser verkligen fram emot besök av henne och hennes dyngcoola barn i sommar. Det ska bli riktigt, riktigt kul! Och i mars bär det ju av hemat för min del. Förvisso bara en kort helg, men i alla fall. Alltid härligt att beträda svensk mark!

Nej, nu är klockan kvart över draghalet och alldeles för sent. Nu är det sängen som gäller. Jag önskar alla mina trogna läsare (typ alla tre) en trevlig helg!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar