måndag 4 april 2011

Veckostart

Mes Dames et Messieurs,

this is Leverkusen calling! Måndagen har snart överlevts vilket ju alltid får anses vara ett gott tecken. Ja, även om måndagar alltid är som måndagar är så är jag vid rätt god vigör idag. Solen har skinit...hrrm....heter det skinit? Tycker det låter myko. Men det heter väl knappast skenat? Skinat? Skenit?

Mein Gott, min svenska börjar bli lite rostig faktiskt! Nu tycker ni säkert att jag gör mig till och försöker leka Dolph Lundgren eller Victoria Silvstedt efter två veckor i Los Angeles. Men faktum är att man glömmer en del ord och så med tiden. Det är faktiskt rätt ofta som jag inte kommer på ord eller säger fel. Märker också hur jag formulerar mig på tyska men med svenska ord ibland. Jag skulle vara perfekt som byråkrat i Sverige nu med min omständiga svenska. På tyska har man ju som bekant otäckt långa meningar med tusentals bisatser och annat elände. Vi svenskar klarar ju inte det riktigt lika galant så min språkhantering borde passa på Försäkringskassan eller nåt. Inte en människa skulle orka läsa igenom mina skrivelser. De stackars sjuka skulle kapitulera i samma ögonblick som de öppnar kuverten med mina avslag och mördande bisatser!

Det är inte lätt med konstiga språk

Igår söndag hände det inte mycket här. Efter lördagens solbadande var det igår regnigt och ruggigt här i trakten och jag satt inne och ugglade hela dagen. Svängde ihop en äppelpaj men mer än så blev det inte. Ja, förutom en liten kvällspromenix för att i alla fall få lite frisk luft i lungsystemet. Vad upptäcker jag då? Jo, ett stort hål i mina älskade gympadojor! Stor sorg! Jämmer och elände!

Imorgon får jag besök på jobbet. Det kommer en lillgammal herre (han är nog inte mer än 26-27 men ser ut och uppför sig som om han vore fyrtio år äldre). Hur som helst, tanken är att vi ska arbeta med företaget han jobbar på och jag ska vara lekledare imorgon. Det är faktiskt lite oklart vad han vill men han ville hemskt gärna komma förbi. Jag antar att han inte bara vill dricka kaffe...

Nej, nu ska jag stärka mig med en liten bit äppelpaj så här efter en ganska sund middag bestående av kyckling, spenat, sallad, tomatröra och bulgur. Man vill ju inte riskera att inte få i sig färre än tre miljoner kalorier!

Här har ni lite att vila ögonen på, gott folk!

Dagens! (salladen är inte smutsig, det är Balsamicodressing)

Jo, en sak till - på lördag firar Leverkusens nya (och enda) shoppingcenter ettårsjubiléum med disko inne i centret. 3.000 människor ska komma och skaka loss bland H&M, Deichmann och Starbucks. Hmm...kanske vore nåt? Vad tror ni?

Och till slut, ett guldkorn från ESC, för att fortsätta traditionen från i lördags - här är det turkiske dirigenten Timur Selcuk och gruppen Pan som rockar loss i Lausanne 1989. Detta är stor konst!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar