fredag 22 april 2011

Påskledigt!

Grüezi!

Äntligen påsk! Hur gött är inte det på den berömda skalan? Jo, megagött!

Jag har färgat ägg! Eller nej.....har köpt dom färdiga. Säkert jättebra, ekologiska färger...

Just nu sitter jag och andas ut efter att ha packat i 110. Jag flyger till Schweden imorgon och var tvungen att trycka ner det jag vill ha med i en handbagageväska. OK, inget speciellt med det kanske men när man flyger med Ryanair (får nästan rysningar av namnet...) gäller det att inte ha ett gramm för mycket för då blir det DRYGA extraavgifter.

Häromdagen bokade jag förresten Ryanairbiljetter till i juni då det blir en vända hem igen. Priset inkl. skatter var 7 euro! Med kreditkorts-, inchecknings-, bagage- och andra avgifter blev det 47. OK, det är ju faktiskt snuskigt billigt för en flygresa men man blir ändå sur på alla dessa avgifter.

Påsktrafiken har satt igång här och därmed det vanliga kaoset. Radion har babblat om bilköer överallt och bensinstationer som har slut på bensin nu när alla vill köra bil samtidigt. Får nog köra hemifrån tidigt för att vara på den säkra sidan. Det är en bit att köra till Ryanairs flygplats Weeze. Officiellt kallar man det Düsseldorf-Weeze men i själva verket ligger den mer i Holland än i Düsseldorf....


Lite nytt på kökshyllan.


Ikväll har vi haft sparrispremiär här hemma. I Sverige har jag inte direkt ätit så mycket sparris men här är folk som galna i det, och jag också. Vit sparris med ägg, hollandaisesås och skinka. HERRLICH! Och som final blev det en liten, otroligt icke-GI-anpassad, rabarberpaj med vaniljsås från IKEA.

Se nu förresten till att jag får fint väder hemma i gamla Svedala. Har ingen lust med regn och elände!

I den digra Eurovisionshistorien har jag inte hittat någon låt med påsktema, men österrikarna Die Schmetterlinge var ju glada och käcka i London 1977 (där Sverige kom allra sist) så det kanske kan passa att läska sinnena med deras "Boom Boom Boomerang" som är en svidande örfil mot allt vad kommersiell musik heter.


Efter detta glättiga framträdande kanske vi ska avsluta med att samla oss med Vicky Leandros som vann för Luxemburg 1972. "Après toi" blev en stor europeisk hit och ledde till att Vicky under senare år hade råd att föryngra sig med skalpellens hjälp. Trots att hon vann för Luxemburg så är hon uppväxt och boende i Tyskland och här är hon lite av en kultig legend. Hennes tyska version av "My heart will go on" är dock rätt läskig....


Jag önskar er alla glad påsk!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar