tisdag 26 april 2011

Första dagen efter påsk!

A very good evening to you all,

ibland tror jag att jag är dement. Helt ärligt. Det kan bara inte vara normalt att vara så disträ som jag är när man bara är 26 år. Och inte heller när man som jag är 33. Igår när jag skulle lägga mig kom jag på ett otroligt viktigt ämne som jag tänkte att jag bara måste avhandla här med er. Givetvis är det nu helt som bortblåst. Jag har inte en susning om vad jag hade i tankarna. Och det är typ alltid så. Borde verkligen träna upp mina minnesceller. Har någon tips om vad man kan göra för det?

Idag var första arbetsdagen efter påsken. Ikväll hade jag det också trevligt. Jag var och åt och drack i en härlig Biergarten med några trevliga kollegor. Kvällen var varm och ölen kall. Helt OK med andra ord. Speciellt kul var det att träffa en kollega som slutade för ett litet tag sedan. Han hade en massa coolt att berätta om sitt balla jobb på ett ännu ballare mobiltelefonföretag. De huserar i stans fräckaste lokaler och kan t.ex. inte ens öppna fönstret utan att logga in sig på något komplicerat onlinetool.


Slänger just nu ett öga på semi-dokumentär-serien om tyskar som utvandrar. Nu handlar det om lite Germaner som flyttat till Australien. Mensch! Är folk verkligen så sinnessjukt naiva? De bara sticker och inbillar sig att Australien väntar med öppna armar. I bästa fall kan de lite engelska i alla fall. I värsta fall vet de inte ens att ett arbetstillstånd kan vara en lämplig början....

På tal om TV. Såg precis att det på lördag är en 12-timmars specialdokumentär om Hitlers och Nazitysklands sista dagar och timmar. TOLV TIMMAR TV om Adolf! Det ska dessutom regna på lördag så det passar bra. Det var länge sedan det visade nåt sånt nu. För bara några år sedan var det såna dokumentärer vareviga kväll men nu verkar tyskarna ha skakat av sig historiens ok. Tycker det är ett intressant ämne även om man inte i sin vildaste fantasi kan tänka sig hur vidrigt det måste ha varit här i landet under 30- och 40-talen.

Jag har idag pratat med mäklaren som vill sälja mitt gamla släktgods i Småland. Får ta mig en funderare på det hela. Tydligen måste man göra en del investeringar i avloppssystem och liknande. Förbaskade kommun som helt plötsligt tycker att det 80-åriga systemet inte längre är miljövänligt....Ska försöka kolla hur mycket eländet med infiltrationsbädd och trekammarbrunn kan tänkas kosta. Är inte så insatt i avloppstemat. Någon som har koll?


Så....dags för dagens kulturella inslag. I Düsseldorf i maj deltar i runda tal 348 länder. De flesta av dom uppstod när Jugoslavien splittrades. Här kommer ett par godbitar från åren innan Jugoslavien slutade att delta i ESC (och även slutade att existera). Deras intetsägande vinnare från 1989 ("Rock me") ska jag dock bespara er.

"Dzuli" kom fyra efter Carola 1983. Finns det inte en svensk version? Eller har jag drömt det?

Här är "hick"-låten från 1987. Kanske mer känd som "I wanna dance - oh yeah"

Och så Marilyn Monroe som sjöng om Chokolada 1990...

...och till slut den utsökta och smakfulla Baby Doll som tydligen är stor stjärna i Serbien....

1 kommentar:

  1. Vad har du nu hittat för jobb?

    Låter dessutom mycket spännande med den där dokumentären om Adolf. Tänk om man dels hade tiden att se den, kunde få se den och fick se den.

    SvaraRadera