tisdag 5 april 2011

Rymd och ljus!

Liebes Lieschen, så gött det är att det numera är lite ljust på kvällarna! För att inte tala om mornarna. Livet blir faktiskt lite lättare när man kan se lite sol ibland. Dessutom vet man ju om man vaknar mitt i natten och det är mörkt att man faktiskt kan sova ett tag till. På vintern kan det ju lika gärna vara två minuter innan klockan ringer.

Idag kom jag hem i vettig tid och käkade lite och sedan blev det faktiskt en liten promenix i vår lilla skog, femton steg från huset. OK, nu ska ni inte tro att det är en sjumilaskog. Nej, en sisådär fem hundra meter in i skogen kommer en motorväg - A1 mot Hamburg tror jag det är - vilket ju förtar skogsstämningen en aning. Men om man betraktar det som ett elljusspår (utan elljus) är den rätt OK. Var i alla fall skönt att komma ut och få lite frisk (!) luft. Mindre skönt när det började duggregna dock.

Jag är lite semestersugen. Eller, jag är snarare sugen på att planera en semesterresa.
Man kanske borde resa till Frankrike någon gång. Frankrike är ju nästgårds och jag har bara varit i Paris. Ja, bortsett från när jag faktiskt bodde i Frankrike. Ja, jag bodde där i tio dagar en gång i världen!

Tänk att bo i Paris förresten! Jag kan se det framför mig! Jag skulle ha svart polotröja, svart kavaj, röka Camel och mest ägna mig åt att skriva poesi. Eller tung filosofi. Typ. Allra helst skulle jag dessutom vilja ha en cool fransk dialekt. Det var faktiskt en gång en som frågade om jag kom från Quebec. Förmodligen mest p.g.a. min franska var rätt knackig och i Quebec pratar de rätt myko.

Ibland kan jag tycka att det skulle vara ballt att bo i en bautastad, jobba typ som copywriter (vad gör en sådan egentligen?), jobba aslänga på kvällarna, bara äta ute och trängas i tunnelbanan. Ja, om jag nu inte helt enkelt bara åkte taxi hela tiden. Tänk att vara en sådan som inte åkt kollektivt på femton år. Naturligtvis skulle jag i Paris ha en takvåning. Eller varför inte en vit funkisvilla (ritad av Le Corbusier) med stora fönster i Neuilly sur Seine? Ja, som framgångsrik filosofiförfattare/copywriter behöver man ju LUGNET! När jag vill in till stan skulle det ju bara var att gasa iväg med sin...hrrm....ja med vad? Som copywriter kan man ju köra en Roadster men vad rattar en filosof? Förmodligen kommer taxin åter in i spelet.

 
Men men, Paris lär nog få klara sig utan mig. Misstänker att det inte blir så mycket med det coola jobbet vid Champs-Elysées. Å andra sidan är Paris tunnelbana också rätt jobbig ibland...

Nej, mina vänner, nu ska jag ta itu med lite annat här hemma...

Som final bjuder jag, med tanke på det franska temat , på smäktande fransk chanson från 1976:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar