fredag 15 april 2011

Freitag

Guten Abend zusammen,

fredag kväll - finns det nåt härligare på denna jord? Ja, det skulle vara lördagar, julafton, semester och smågodis i så fall. Kanelbullar är också en stark kandidat till titeln. Och Povel Ramel.

Nä, skojar bara. Povel Ramels storhet har jag aldrig förstått. Tycker mest han är skitstörig och blir nästan aggressiv av att se honom på bild. Lever han ännu förresten? Med tanke på att han väl i stort sett var med i tidernas första radioprogram borde han ju vara lite till åren kommen numera.

 Aaaarrrrggghhhh....jag känner nästan ilskan koka!

Thank God it's Friday, alltså. I helgen har vi inte mycket planerat. Jag borde se till att byta däck på bilen, och kanske framför allt köpa ett nytt framhjul eftersom jag sabbade det ena hjulet i höstas genom att i racerfart köra upp på en trottoarkant. Ja, jag försökte inte köra ihjäl en fotgängare men mitt i en korsning hade någon kommit på den smarta idén att placera ut en liten mini-refug och inte markera den med färg eller nåt. Hur mycket kostar ett hjul med fälg och däck? Ingen kul utgift... Nu när ekonomin är säkrad framöver skulle jag hellre vilja renovera här hemma. Sovrummet väntar på att fräschas upp sedan flera år och vardagsrumssoffan sjunger på sista refrängen.

Vi har faktiskt renoverat en del här hemma men vi gör aldrig nåt helt färdigt. I köket saknas en fläkt och i vardagsrummet saknas en bl.a. dörrlist. Och i sovrummet måste allt göra om....Man kommer aldrig till skott! Känns det igen? Jag kanske borde släppa renoveringsplanerna och istället unna mig ett nybygge! Jag känner mig idag på funkishushumör. Skulle vara gött att shoppa ett enormt, vitt funkishus (givetvis topprenoverat). Det skulle nog passa till den coola sportbil som jag känner att jag behöver. Hmm....Jag märker att jag var i Düsseldorf igår. Jag andades nog in för mycket av den rika, fina världen från de flashiga Mercedesbilarnas avgaser. Det ÄR faktiskt en väldig skillnad mellan Köln och D-Dorf. Köln är rätt skitigt, inte speciellt glammigt och ganska bohemiskt. D-Dorf är mer champagne, Louis Vuitton och scarfsar. Kanske inte så konstigt att de inte gillar varandra, folken i de städerna...

På tal om städer - en av mina absoluta favvostäder är undersköna Lausanne vid den fantastiska Genèvesjön. Här kommer en rivig popdänga från Portugal. Just i Lausanne hyllade gruppen Da Vinci 1989 kolonialismen i sin låt om forna tiders erövrare - Conquistador. I like!


Sex år tidigare i München bjöd Turkiet på den kanske allra värsta låten som någonsin har spelats in. Cetin Alp var enligt uppgift stor på hemmaplan men efter att ha kammat hem en stor, fet nolla för "Opera" fick karriären sig en ordentlig törn. Det finns förresten en bok om Eurovisionens nollpoängare och den är faktiskt tillägnad stackars Cetin!

1 kommentar:

  1. Grattis till jobbet! Vad kul! Är så nyfiken att höra alla detaljer - vad det är för nåt och så. Hoppas i alla fall du hittar rätt ställe den här gången!
    Ha en supertrevlig LEDIG helg!
    Tschüssikowski
    Yvonne

    SvaraRadera