måndag 25 april 2011

Så, då är påsken över!

God afton alla,

här sitter jag nu och degar med en rätt välkomponerad tomat- och fetaostsallad som sällskap. Passar rätt bra nu efter det dryga ton godis i olika former som jag har tryckt i mig under påskhelgen. Ja, det var förvisso inte en enda påskhare som hade gömt ett ägg till mig någonstans men ändå. Om man har en systerson som blev fullkomligt överöst med godisägg så får man ju i sig ett och annat av bara farten.

 Första ägget är hittat. 
Varför äggletaren valde att pälsa på sig med mössa och allt är oklart.

 Bara början av skörden...

Jag har alltså tillbringat påsken i de småländska skogarna och landade här i Deutschland i eftermiddags efter en vederkvickande tur med Ryanair från Smaland Airport (ja, det heter Smaland Airport, inte Småland). Vet inte riktigt vad jag ska säga om Ryanair men jag är glad att det bara tog en dryg timme. Ryanair är alltid lite stressigare, lite varmare, lite stökigare och lite mer högljutt än andra bolag. Och så allt bråte som de ska sälja in till oss passagerare....Rökfria cigaretter om man nu tvunget måste röka i planet, annonsplatser om man vill annonsera på överskåpen, telefonkort om vi måste ringa medan vi är i luften. Ja, och så det vanliga med mackor för typ 60 spänn och parfymer till överpris. Idag hade vi dessutom en väldigt barsk flygvärdinna från Brasilien. Jäklar så sträng hon såg ut. Brasilien är ju dock rätt exotiskt. Det brukar annars mest vara en Agniezska från Polen eller en Daina från Lettland.

Helgen har dock varit väldigt skön med massor av sol och frisk luft. Jag har spelat fotboll och hoppat studsmatta, handlat på kära gamla Maxi, träffat en gammal vän och ätit påskmat med familjen. Och gosat lite med den väldigt färska lilla Oskar. Dessutom blev det grillat på altanen och fika med min kusin med barn (på samma altan). Härligt!

 Bedårande va? Ja, lille Oskar är inte heller så tokig...

 De entusiastiska studsmattehopparna Axel, Nora och Alex.

Och nu ska ni spetsa öronen! Jag går i husköpartankar. Ja, jag har blivit extremt sugen på ett litet sommartorp i Småland. Det är faktiskt så att min morfars barndomshem är till salu och av olika anledningar skulle det lilla huset passa bra. Tyvärr har jag inte lyckats få tag i mäklaren och kunde därför inte få en snabbvisning under helgen. För man kan väl inte köpa ett hus man inte ens granskat på insidan? Eller kan man det? Att det är skevt, snett och lite allmänt slitet ser man ju liksom från utsidan? Men så ska väl ett litet torp vara? Eller? Mitt största huvudbry är annars att det bara finns ett utedass. Hrrm....jag har väldigt svårt för det faktiskt....Annars är huset faktiskt väldigt puttinuttigt med blommiga tapeter som kanske inte riktigt är min stil. Men ändå. Tänk att bli hemmansägare!

Tänk om man skulle köpa tillbaka det här flådiga släktgodset?

Himla god tomat- och fetasallad förresten. Jag måste säga att jag lyckats väldigt bra med dressingen.

Under min lilla påsksejour i Schweden levererades en ny soffa hos oss här i Tyskland. Efter en seg och utdragen process där vi har kollat in i stort sett alla soffor i Nordrhein-Westfalen blev det hederliga IKEA som hade svaret, kanske inte på våra böner så i alla fall en nödlösning som vi kan leva med ett tag. Here we go:


När vi köpte soffan ville jag köpa ett nytt, passande soffbord men se icke, där satte den andra halvan i det här hushållet P för de planerna. Fick inte ens köpa en liten billig quick and dirty nödlösning utan vi skulle prompt behålla det gamla bordet tills THE soffbord dyker upp (typ om tretton år). Men vad var det jag sa? Hrrmm....denne motsträvige någon hade ångrat sitt beslut och inser nu att det ser helt sjukt ut med det gamla bordet. Med en triumfatorisk känsla kan jag ju bara säga: VAD VAR DET JAG SA???!!!

Jobb igen imorgon. Man vill ju bara klökas vid tanken att behöva sitta inne när solen skiner och temperaturen ska stiga upp mot 28 gudomliga grader. Hrrm....måste verkligen byta till sommardäck nu.

Till slut det ni törstar efter - finkultur! Håll till godo med ett gäng käcka israeler - från 1987, 1998 och 2000. Den ena mer tonsäker än den andra...


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar