onsdag 20 april 2011

Jaaaa....jag veeeet.....

Bonsoir mes amis,

återigen böjer jag mitt huvud i skam och ska piska mig själv med björkris eftersom jag IGEN har försummat bloggen under flera dagar. Det har dock varit lite mycket som hänt den senaste tiden och dagarna och kvällarna formligen flyger iväg.

Vad kan jag rapportera idag då? Jo, bortsett från det allmänna vardagskaoset så är det nästan sommar här vid Rhen. När jag vid 18-tiden skuttade ut från en överhet spårvagn hade vi hela 26 härliga grader som ackompagnerade det soliga vädret! Herrlich! Finns det nåt skönare än ljumma kvällar?



Just den här vårkvällen tillbringade vi spontant på restaurangen Angus Steakhouse bara ett litet stycke härifrån soffan där jag sitter nu. Det var inte alls så illa med en finfin Entrecote med bakad potatis. Hrrmm...upptäcker nu på mitt tangentbord att jag inte hittar det lilla "taket" som ska sitta över O:et i Entrecote. Jag gillar annars inte när man slarvar med accenter och sånt. Det är min gamla fransklärare som talar inom mig. Entrecote uttalas förresten aantrekått och inte aantrekåå. Det lärde jag mig av samma fransklärare.

På tal om fransklärare. Jag var ärligt talat skiträdd för min fransklärarinna. Egentligen var hon snäll och med tanke på att hon bara var dryga metern lång så är det konstigt att hon fick oss alla att darra i bänkraderna. Jag har till och med ett svagt minne av att någon inte pallade med nervpärsen och bröt ihop under lektionen. Men säga vad man vill, att decklinera verb lärde vi oss. Att prata och uttrycka sig med normala fraser var det dock lite värre med....

Apropå soffa förresten. Vi får en ny soffa på lördag. Eller får och får. För surt förvärvade euron levereras då en ny, flashig, exklusiv, glammig, komfortabel och ytterst prisvärd IKEA-soffa. Vi har nu en ganska kanonbra bäddsoffa som dock börjar bli lite genomsutten så det är hög tid för något nytt. Eftersom vi tyvärr inte bor på ett franskt vinslott utan har lite mer modesta vardagsrumsmått finns det inte så mycket att välja på i soffväg. I alla fall inte om soffan inte ska vara röd eller senapsgul, vilket tyskar verkar gilla. Hederliga gamla IKEA kom då med räddningen i form av en Kramfors-soffa, som just nu finns även i tyg och inte skinn. Det var bara att slå till!

Över påsk ska jag förresten flyga hem till Norden, vilket ska bli väldigt trevligt. Jag ska ta mig en ordentlig kik på min lille systerson som nu är drygt en månad gammal. Förra gången blev det bara ett mycket kort granskande av detta lilla mirakel. Dessutom måste ju påskägget levereras till bebisens storebror.

Undrar förresten vart vår Lego-påskhare har tagit vägen....den borde väl ställas fram nu?

Innan jag faller ner död av trötthet vill jag bjuda på den dagliga dosen kultur. Idag blir det ett exotiskt stycke i form av tunisiska Amina som nästan vann när fröke Häggqvist (då dock Sörgaard) tog hem bucklan till Sverige. Jag har alltid gillat denna läckra låt.


För att få lite svensk flärd kan vi ju dessutom kolla in Siw Malmqvist från 1969. Låter "Prima Ballerina" konstig? Ja, kanske eftersom Siwan faktiskt sjöng för Västtyskland i Madrid. Hon kom förresten på delad nioende plats tillsammans med Tommy Körberg som sjöng för Schweden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar