torsdag 16 juni 2011

Sammanbrottet är nära!

Ja, gott folk, så är det. Jag pallar inte med mer oreda nu. Jag kom precis hem efter att ha farit runt hela eftermiddagen. Innan dess råstädade jag hela lägenheten efter den senaste veckans renovering. Vad möter mig när jag kommer hem och inbillar mig att kvällens grillning är på full gång och att harmonin ska infinna sig? Jo, ett veritabelt kaos i köket! Här har någon stekt typ sexton kilo lök som spottat och fräst ner på mitt nyskurade golv! Aaaaaaaaahhhh! Kunde jag inte få njuta av en ren lägenhet i alla fall i tio minuter? Ett råd till er alla, stora som små, unga som gamla - LÄGG ALDRIG RIKTIGT MÖRKT GOLV I ER LÄGENHET - SÄRSKILT INTE I KÖKET! Ni kommer ånga er när ni har stekt er första köttbulle och märkt fotavtrycken i stekfettet som spottat och som sedan sprider sig i hela bostaden. Tro mig, det vill ni inte.

Stefan och jag kan inte laga mat tillsammans. Det slutar alltid med liv och kiv. Jag är ordningsam, strukturerad, lugn och harmonisk. Stefan är kaotisk och stressig. Typ. Nej, jag har mina sidor, jag också men jag vill i alla fall ha ordning och reda på arbetsbänken och slänger förpackningar allt eftersom jag blir klar med något. Stefan samlar allt i en enda röra. Lökskal, förpackningar, tomma burkar o.s.v. Dessutom använder han sjuttioelva burkar, skålar, slevar och doningar. Jag får krupp av eländet! Dock är han annars en väldigt bra kock, vilket ju inte är så tokigt. Det måste jag ge honom!

Usch, den här köksröran kräver ett glas rött. Så enkelt är det. Men nej, nu ska jag sluta klaga som en gnällkärring. Jag måste bli coolare och chilla mer. Se mer soft på saker som fotspår i fett på golvet. Börjar mer en klunk av rödtjutet...

Idag har jag bl.a. provkört en ny bil. Inte kul alls att sätta sig i sin egen bil efter det. Bläää! Seg, trög, långsam och smidig som en traktor. Befarar att jag skulle få betala en miljon i mellanskillnad, dock....

För att inbilla mig att min egen bil är ny så åkte jag och tvättade den. Himla smidigt gjort för tre och en halv minuter senare vräkte regnet ner...

Imorgon kommer min kusin med barn hit vilket ska bli väldans kul. De förväntar sig tydligen enorma hotellfrukostar här. Ägg, bacon, äggröra, panncakes och säkert minst sju sorters salami. Undrar om de skulle gilla fralla med gräddbulle? Jag såg det alldeles nyss i en bageridisk. Ja, det är sant. En fralla med en intryckt gräddbulle. Hmm....annorlunda, kanske man kan sammanfatta det. Tydligen är det nån sån där grej som brukar förekomma på tyska barnkalas. Inte konstigt att det finns många konstiga tyskar.


Nej, nu ska jag se om vi inte kan sparka igång grillen här. En yoghurt till frukost räcker inte riktigt för att jag ska hålla mig mätt en hel dag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar