onsdag 8 juni 2011

PUST!

Goder afton på er!

Jag vet att jag varit dålig på att blogga ett par dagar nu och det här blir bara kort kort. Anledningen är ren och skär stress och ett formidabelt kaos omkring mig! OK, vi renoverar bara sovrummet och jag kommer i själva verket mycket lindrigt undan genom att vara på jobbet på dagarna medan Stefan sköter det mesta.

OK, egentligen är det hela inte så dramatiskt. Först rensades sovrummet ut på pinaler och Röda Korset fick ta emot några välfyllda kassar med tröjor, t-shirts och annat som jag inte har använt på ett par år. Sedan slet vi ner några gamla hyllor och kastade ut garderobsväggen. Efter det blev det dags att riva ner de knottriga tapeterna som alla har i det här landet. Innan dess hade en hyresvärdsnisse varit här och tittat på några konstiga fläckar som vi hade upptäckt. Kan det vara mögel? Är det därför jag alltid är snuvig? Tanken var att nissen skulle komma tillbaka och mäta fuktigheten med någon maskin när tapeterna kommit bort. Tror ni han har varit här ännu? Natürlich nicht. Imorgon eftermiddag kommer han förhoppningsvis. Först när han har varit här och gett sitt OK kan vi tapetsera och måla den väggen. De enorma hålen på väggen spacklade vi igår. Ikväll har vi målat resten av rummet och på lördag läggs golvet. Sedan får vi vänta till på tisdag på att tuffa till Holland och köpa möbler. Jag tror jag dör nu! Jag vet att det är ett i-landsproblem men jag lider verkligen av att ha hela vardagsrummet fullt av lådor, kassar och skräp!

Som om inte sovrummet vore nog har vi dessutom haft en annan hyresvärdsnisse här som har micklat lite i badrummet. Där har vi också konstiga missfärgningar i kakelfogarna och min dröm är att hantverkaren som tydligen ska komma och granska det hela ska döma ut kaklet som häslovådligt så att vi får ett nyrenoverat badrum. Som ni märker är det inte bara en person som ska kolla, granska, titta och bedöma här i landet. Nej, allt ska gå så långsamt som möjligt. Tysk precision och Gründlichkeit!

Skulle gärna ha visat en bild på kaoset här i vår mikroskopiska lägenhet men tyvärr ligger kameran i ett skåp bakom en madrass, ett par boxar och femtioelva krukväxter. Ni får föreställa er det värsta och dubbla det så vet nu hur det är. När man bara har 42 kvadratmeter och renoverar 13 av dom så är det jobbigt!

1 kommentar:

  1. Ta med köttbullar! Tyskar som försöker säga "köttbullar" är bland det roligaste jag vet. :p

    SvaraRadera