tisdag 7 juni 2011

Thepoint of no return!

Morsning!

Sitter just nu och pustar ut efter en lång dag! Först trälade jag på jobbet från arla gryningen och sedan har detröjts,slängts och sorterats här. Nu sitter jag och belönar mig med en liten GT så här på måndagskvällen!


Vi vill ju renovera sovrummet lite. Jag har fått gehör för mina krav, d.v.s. så otyska möbler som möjligt eftersom tysk möbelsmak lämnar MYCKET i övrigt att önska. OK, det blir väldigt mycket IKEA och folk tycker redan nu att vi bor som i IKEA-katalogen. Ja, men vad annars ska man göra? Hur som helst....vårt sovrum är ju egentligen lite för litet för både garderob med gångjärnsdörrar och säng. Man vill ju helst ha båda.

Vi har funderat lite fram och tillbaka på att skita i sängramen (och därmed spara centimetrar) och istället ha en enkel resårbotten med ram. Ni vet en sådan som man bara skruvar på ben på undersidan. Givetvis finns det inga sådana i Tyskland. Tyskar vill ha hederliga, traditionella ribbottnar. Undantaget är sängarna från Hästens (finns en Hästensbutik i Köln) men vår ekonomi är inte riktigt anpassad för sådana utsvävningar. Vi funderade dock på att prova ut och köpa bottnar i Sverige och sedan låta transportera dom hit ner. Förmodligen mot saftig betalning. MEN- igår kläckte Stefan idén att vi ju kan kolla om IKEA i Holland har sådana bottnar. Och minsann, det har de! Nu planerar vi att ta oss till Heerlen vid tyska-holländska gränsen och köpa sängar och garderober där. Garderoberna är faktiskt billigare där, dessutom. Har inte riktigt fått kläm på prissättningen. Vissa saker är billigare på IKEA i Holland och vissa är dyrare. Verkar som att skåp är billigare, sideboards är dock dyrare...Nu måste vi bara ragga upp en lämplig transportbil att tuffa dit med.

Innan det blir dags för möbelköp ska dock väggar och tak spacklas, putsas, tapetseras och målas. Här i landet sätter man först upp en knottrig tapet som man sedan målar. Jag har vant mig vid de knottriga väggarna men snyggt är det egentligen inte. Lär dock vara lättare eftersom man inte se ojämnheter så tydligt. När väggarna är fixade ska vi dessutom lägga golv. Eländes elände! Så här ser det just nu ut hemma hos oss och jag kräks redan! Det positiva är ju att man får tillfälle att röja ut en massa pinaler som man inte behöver!

Tomt i det gamla skåpet!

Vårt hus är byggt före kriget. Notera kulhålen som dolde sig bakom tapeten! Nä, det är spår efter hyllor som vi har haft. Eftersom väggarna mest består av sand och grus bildas en decimeter stora kratrar när man borrar hos oss.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar