onsdag 29 juni 2011

Bilköer och spöregn

Hej där!

Efter att ha överlevt gårdagens ökenhetta gällde det idag att inte drunkna i hällregnet. Idag har det nämligen varit ett riktigt pissväder, för att tala klarspråk. Det började med några timmars äckligt duggande och kulminerade med att det vräkte ner under eftermiddagen. Typiskt att jag imorgon har min sista semesterdag innan allvaret börjar igen...Då lär solen säkert stråla igen!

Blött och regnigt vid Rhen

För att fördriva tiden lite drog jag till Rolandseck som ligger utmed Rhen söder om Bonn. Där finns nämligen en antikaffär och vi är lite sugna på en fin antik byrå till sovrummet. Tror det skulle bryta rätt bra till alla vita IKEA-möbler. Hittade inte något som man tappade andan över. Får fundera på vad som skulle passa.

Skulle det här kunna vara nåt?

När jag skulle köra hem igen verkade trafiken ha korkat igen i hela Nordrhein-Westfalen. Radions trafikrapporter meddelade bara köer över fem kilometer eftersom de väl annars hade fått rabbla bilköinformation i flera timmar. Det var kö precis överallt. Jag tänkte då vara lite listig och undkomma köerna genom att köra genom Bonns centrum. Bonn är inte superstort (300.000 invånare - alltså ungefär som Malmö) men det tog en timme att bara köra igenom city i kaoset. Samma sak lite längre norrut vid Köln. Fullkomligt vidrigt! Allt som allt tog det tre timmar att köra hem - en sträcka på drygt fem mil.

Folket här i delstaten Nordrhein-Westfalen har förresten röstat fram den mest populära staden här. Vinnare är Münster som jag har velat besöka i flera års tid. Tvåa blev den lilla staden Monschau som är en korsvirkesidyll vid den belgiska gränsen. Där har jag faktiskt varit. Monschau är tydligen annars känt som senapsstaden. Man ska alltså köpa med sig senap när man är där på besök. Jag gillar inte senap så där jättemycket men stan är lite gullig, faktiskt.


Imorgon har jag min sista semesterdag. Vad ska jag hitta på? Tror jag ska stiga upp tidigt så att jag har en riktigt lååång dag innan det allvarliga livet börjar igen.

Nu är faktiskt ett TV-program om just bilköer. Ska nog lyssna på vad trafikprofessorn har att säga om detta. I Tyskland hade man förra året 185.000 bilköer....hajar ni?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar