torsdag 16 juni 2011

Äntligen harmoni!

Ärade partimedlemmar!

Jag sitter nu och pustar ut efter några stressiga semesterdagar. Ja, hittills har min semester inte främst handlat om att glida runt och inte göra någonting eller om att vila ut. Nej, vi gick ut starkt med finalen i sovrumsrenoveringen, men nu är vi klara. Nästan i alla fall....

I fredags kom jag efter jobbet hem till ett halvlagt golv. Efter ett par sorger och några bedrövelser blev golvet lagt och ser helt OK ut. Sedan var det ju pingsthelg och sådant ska man ju fira stillsamt här i landet. Hade annars varit perfekt för att köpa möbler. Men icke. I Tyskland får man vackert vänta tills det blir måndag igen. I och för sig köpte vi våra möbler på IKEA i Heerlen i Holland eftersom man i Tyskland inte säljer sängbottnar utan bara vanliga, traditionella madrasser.

Igår förmiddag skulle jag uträtta några ärenden innan det var dags att hämta transportbilen som jag hyrt för vår IKEA-seans. Mitt i allt ihop lyckades jag spärra PIN-koden till min mobil och den eländiga PUK-koden för att häva spärren hade jag ju inte heller. I samma veva berättade min banktant att mitt VISA-kort inte gäller utan att jag snart får mitt nya kort med posten. Ett MasterCard. Eeeeehhh???? Jag har inte beställt ett nytt kort. Jo, det har jag, menade banktanten. Nej, menade jag igen. Det visade sig dock att min bank byter ut alla VISA mot MasterCard. Mitt VISA funkar dock ännu. PUST! Det var lite svettigt för på nåt vis skulle jag ju  lite senare betala på IKEA.

Nåväl, efter en speedig bilresa kom vi till Holland, blev hjälpta att en urschysst tjej som snabbt knappade in allt vi behövde och gav oss en komplett lista över alla saker som vi skulle hämta på tag-själv-lagret. Kanon! Vi dinerade sedan i vanlig ordning i restaurangen. Som vanligt blev det de svampiga (men på nåt mysko sätt rätt goda ) köttbullarna (eller gehaktballetjes, som holländarna säger). IKEAs köttbullar verkar smaka precis likadant, oavsett land. Man hade dock Hollands-anpassa menyn lite och erbjöd bl.a. Kip Saté - kyckling med jordnötssås. Inte my favourite, precis. En annan lite konstigt sak som holländarna gillar är strössel. Ni vet, vanligt glassströssel. Holländarna äter det på mackor. Tänk er en smörad orostad toastmacka. Och så tuttifruttiströssel över hela härligheten! Låter väl smaskens?



Vi har precis blivit klara med sovrummet. OK några saker saknas ännu (och lär väl göra så i cirka två år innan vi kommer till skott). Gudars skymning så träligt det är att bygga garderober, röja undan femtioelva ton förpackningar, skruva och mickla. Men men, nu är sovrummet presentabelt. Det bästa är att vi nu har gjort alla större grejer med lägenheten. Nu kan vi börja spana in små detaljer!

Här kommer ett par bilder på metamorfosen!



En av flera påsar med frigolit och plastförpackningar. Källaren är dessutom full av kartonger....kul....

Suddigt men i alla fall. Notera den lilla spikhållaren. Fantastisk idé!

Som stolta furor står de här nu, PAX-skåpen med Fardald-dörrar! Notera även sängen som blev väääldigt hög. Tror vi får byta till lite kortare ben nästa gång det bär av till IKEA. Känns som att man annars måste sova med hjälm för att vara på den säkra sidan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar