tisdag 29 mars 2011

Merhaba!

 God kväll...

...eller iyi aksamlar som man säger i Turkiet! Sedan ett par timmar är vi nu tillbaka i Tyskland efter att ha varit några dagar i Istanbul i Turkiet. Vi flög dit i torsdags med två vänner och kom hem nu ikväll. Skönt att vara hemma men vilken stad! Vi har sett en massa och upptäckt en lite annorlunda värld! Istanbul är faktiskt rätt svårt att beskriva men är liksom en mix av precis allt! Jag ska knåpa ihop ett litet resereportage framöver (redan imorgon tänkte jag faktiskt).

Jag tänkte nu mest ge ett litet livstecken eftersom det har varit rent uselt med bloggande de senaste två veckorna. Det har helt enkelt varit lite dåligt med tid. Förra helgen var jag hemma i Sverige och kollade in ett nytillskott i familjen - min nya lille systerson Oskar som kom precis innan vi drog till Sverige. Tidpunkten för resan var faktiskt uttänkt för att passa honom men han trivdes bra inne i mammas mage och behagade att komma ut lite senare än planerat. Jag började faktiskt tro att han inte ens skulle ha kommit fram till mitt Sverigebesök men jo, tajmingen var perfekt! En liten söt knubbis är han dessutom efter att ha gonat till sig på övertid i magen.

Tyvärr blev det bara ett snabbbesök i Sverige med lite bebistittande och så älgsteksmiddag hos min bror som minsann blev stolta 40 år för ett litet tag sedan!

Efter att ha varit i Sverige blev det att packa väskan igen och sätta sig på planet till Istanbul där vi faktiskt mötte våren. Trevliga Turkish Airlines tog oss till Bosporen där ett trevligt hotell nära basaren och en fullkomligt gigantisk stad väntade på oss. Istanbul är tydligen världens tredje största stad (det känner nog knappt någon till). Officiellt bor där 13 miljoner människor. Notera officiellt. Man tippar dock på att närmare 20 miljoner är det riktiga antalet. Hur som helst, det finns en massa att se och det fullkomligt väller fram butiker, saker, grejer, prylar och människor i Istanbul. Jag fick dessutom en känsla av att folk mest ägnar dagarna åt att just transportera saker. Det släpades, kördes, bars och kånkades i alla riktningar. Ett annat intryck är att turkarna älskar kitsch. De verkar tycka att man aldrig kan ha för mycket volanger, glitter och rysch - oavsett om det handlar om dukar, kläder eller annat!

Som sagt, reserapport kommer men i korthet kan jag berätta att vi tittat på Blå Moskén, Hagya Sofia, stora basaren (som verkligen är STOR med sina fyra TUSEN butiker), kryddbasaren, Topkapipalatset, Taksimplatsen och Dombahaca-palatset samt badat och blivit skrubbade på ett turkiskt bad och kryssat på Bosporen. Mycket att se och mycket fint!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar