fredag 11 mars 2011

Äntligen helg!

Hyvää Päivä!

Så har det blivit veckans bästa dag - Freitag! Härligt! Är det inte alltid ofattbart skönt när folk börjar droppa av från jobbet på fredagseftermiddagen och när man sedan själv sticker ut i friska luften efter en vecka i ett instängt kontor?


Jag älskar verkligen fredagar! Jag misstänker dock att jag inte är helt ensam om det. Idag var dessutom en extra härlig fredag eftersom det var helt nystädat när jag kom hem! WUNDERBAR! När jag gick från jobbet ringde jag hem för att kolla läget. S. städade just då. Eftersom jag har upplevt hans städande tidigare så kände jag för att inte komma hem alls idag när jag hörde det. Det brukar nämligen vara fullt med hinkar, trasor, svampar och såpaflaskor precis överallt. I regel städar, diskar och tvättar han på samma gång (ibland är det även matlagning på G). Jag lovar, man vill inte vara här i den hiskeliga röran som brukar råda! För att slippa uppleva eländet stack jag och handlade lite och befarade det värsta när jag öppnade dörren här hemma. Men icke! Vilken fröjd! Vilken harmoni! Vilket rent hem!

För den som inte vet det kan jag berätta att jag kommer från ett hem regerat av en mycket pedantisk mamma som i sin tur hade en ännu städgladare mamma (min mormor alltså). Att de bara orkade hålla så rent! En gång beklagade sig min mormor för mig om att hon hade blivit gammal och skröplig och inte hade klarat att städa bakom kylen på ett par månader. Bakom kylen! Ostädat i flera månader! Ja, du inser väl vilken sanitär olägenhet det var?! Tänk att leva i denna smuts! Myndigheterna borde ha ingripit! Om jag inte minns fel så drabbades samma mormor en gång av hjärtinfarkt och skrevs ut från sjukhuset lagom tills det var städdag (torsdagar) och hann knappt komma hem innan hon putsade fönster...

Handen på hjärtat - när städade du bakom ditt kylskåp senast? Jag hoppas att du tar dig samman och gör det i helgen!


Men jag börjar med stigande ålder faktiskt förstå varför mamma och mormor gillade att ha det rent och städat. Det är härligt. Jag fattar dock inte varför man fortfarande inte har uppfunnit en riktigt tyst dammsugare. Jag är traumatiserad av dammsugarljud från min barndom.

Nu har i alla fall fredagslugnet infunnit sig. Vi har bakat pizza och ätit och nu börjar jag bli så där fredagstrött som bara ett litet glas rödtjut kan göra en. På TV går just nu Starwars (som jag hatar). Hur många förbannade Starwars-filmer finns det? De visas ständigt på TV här.

Det hade varit trevligare med en spännande dokumentär om tredje riket men på den fronten har tyskarna faktiskt kommit av sig lite. Till för ett par år sedan kunde man utgå från att någon Hitler-dokumentär gick på TV varje dag. Tyskarna verkar ha tröttnat på att alltid påminnas om österrikaren med konstig mustasch. De flesta tyskar orkar heller inte höra ett ord om Adolf efter ämnet har malts om och om igen under alla skolår. I och för sig är det väl bättre än om alla hade jublat över hans namn. Det är mest skalliga pundhuvud i Tysklands motsvarighet till Sverigedemokraterna som gör det, och de är inte speciellt många. NPD, som partiet heter, är varken speciellt rumsrent eller accepterat. Tyskarna har lärt sig av sin historia och går inte på populistisk och rasistisk smörja längre! Fler länder borde ta lärdom av det...

Ibland menar man att Tyskland blev ett normalt land vid fotbolls-VM 2006. Först då började de också vifta med flaggor och vara stolta över sitt land. Men som de flaggar numera! De är maniska! De har väl en del att ta igen efter decenniers icke-viftande.


Nej, nu ska jag softa lite och önskar Dig en trevlig kväll - schönen Abend! Skål!


PS. Vet någon var man kan köpa en leksaksrobot, på vilken man kan titta in i hjärnan? Min favoritsnartfemåring önskar sig en sådan till sin födelsedag...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar