tisdag 15 mars 2011

VÅR!

Älskade vänner!

I dessa dagar är det inte bara radioaktivitet som strålar utan även solen (nej...usch....förlåt Gud! Förlåt Japan! Man ska inte skämta om den hemska tragedin...). VÅREN kommit alldeles hux flux till västra Tyskland. Förra veckan var det skitkallt när man gick ut på morgonen men sedan ett par dagar är det faktiskt skön, ljummen luft som möter en. Klimax nåddes idag vid lunchtid då jag faktiskt svettades lite när jag gick min lilla runda till bageriet för att köpa en Frikadellenbrötchen. Jag tror vi hade 16 grader ute. Inser ni hur skönt det var att gå med öppen jacka, sitta på en bänk i solen och inte ens ha jacka på sig!? Herrlich, som tysken säger!

Jag har precis kommit hem och tyvärr har det hunnit bli mörkt så jag kan tyvärr inte fotografera den fina solen. Kan dock meddela att jag sitter här med dörren öppen direkt ut på tomten. Eller tomt kanske är att ta i. Gräsplätten utanför ytterdörren. Nu tror säkert vissa att jag har blivit fastighetsägare men så är tyvärr inte fallet. Vi bor i ett slags parhus från 30-talet. I varje halva finns tre små lägenheter, en på varje våning. Vi bor på bottenplanet och har bara den sunkiga källaren under oss. När man öppnar lägenhetsdörren tittar man ut i den lilla trappuppgången och har där direkt husdörren. Nu har jag alltså båda dörrarna öppna. Eftersom vi har timida och stillsamma grannar (den ena är förtidspensionerad och jobbar mest svart i Portugal) som inte märks känns det trots allt lite som vårt hus. Jag bestämmer över husdörren liksom!

I somras firade vi faktiskt midsommar på gräsmattan bakom huset med sill, lax, jordgubbar och snaps. Här är ett litet bildbevis på detta:

Lax funkar i Tyskland. Liksom köttbullar och dajm. Det är värre med sillen...

Jag hungrar ihjäl nu, känns det som. Har bara ätit min lunchbrötchen idag. Eftersom jag är ensam hemma och inte har någon tillagad kalkon i kylen så blir det en liten kvällsmacka i all enkelhet. Har dock just ätit en liten yoghurt som förrätt. Tro nu inte att det är någon trist jordgubbsyoghurt! Nej, i det här landet finns en massa andra konstiga smaker. Dagens yoghurt är "Donauwelle". Donauwelle är en mjuk kaka med körsbär, vaniljkräm och choklad. Alltså kan man säga att jag äter chokladskaksyoghurt. Jag var helt enkelt tvungen att köpa en för att testa när jag såg den i affären. Brukar annars hålla mig till de vanliga smakerna. Ja, förutom den underbara sangria-yoghurten (ja, sangria!!!) som jag upptäckte för ett par månader sedan. Undrar vad svenska socialstyrelsen skulle säga om det...

Trots den förföriska reklamen inte speciellt god - Donauwelle-yoghurt 
(från Weihenstephan som för övrigt sponsrar väderrapporten på morgon-TV)

Nyss ringde min pappa. Jag hoppades att han skulle berätta en stor nyhet, men icke. Det är nämligen så att jag går i väntans tider. Jag ska få ett litet syskonbarn i dagarna. Jag hoppas därför innnerligt att det finns en liten bebis att titta på i helgen när jag flyger till Schweden!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar