söndag 6 mars 2011

Dagen efter

Go' vänner,

om jag hade varit infödd Kölnbo hade jag just nu förmodligen hängt i någon Kneipe eller bar och skrålat med i käcka karnevalshits. Som den här t.ex:


Härlig bit va? Innerst inne gillar ju ALLA sådana här käcka låtar!

De riktigt inbitna karnevalsdårarna började partaja i torsdags morse och ger inte upp på ännu ett par dagar. Under helgen har det varit karnevalståg på gatorna i varenda by och stadsdel här i trakten och imorgon brakar det loss med det STORA karnevalståget, eller Zoch som man säger här, inne i Köln. Det kommer antagligen vara ca. en miljon människor som står och trängs för att få en skymt av det hela.

Idag har vi inte riktigt varit upplagda för festande. Vi var ute igår kväll/i natt och stupade i säng strax efter fem i morse. Märker att jag har kommit ur form lite. Det känns som att jag måste vila i ett par, tre år innan det kan bli aktuellt med sådana excesser igen. Man har väl helt enkelt blivit gammal.

 
Hur som helst, det var kul att partaja loss och shaka på benen igen. Minns inte riktigt när jag gjorde det senast om jag ska vara ärlig. I alla fall var det bra drag på vampyrer, prinsessor, grodor, diskogudar, Byggare Bob, nyckelpigor och pirater! Tycker nog ändå att två kompisar till oss hade bäst kostymer - de pressade sig in i korsetter och kortkorta kjolar och smala pumps med stilettklackar för att bli riktiga playboy-bunnies. Om man har i åtanke att de heter Markus och Kay, och till vardags mest använder andra sorters skor, visade de dessutom prov på utsökt fotarbete. Det var i sanning en oerhörd prestation!

Jag som förhatlig bayrare. Nästa år blir det folkdräkt med puffärmar.

Tyvärr drabbades vi av lite tråkigheter eftersom någon i det här huset (återigen avses inte jag) förlorade sin plånbok och har tillbringat dagen med att spärra kort och anmäla förlust av ID-kort etc.

En cowboy som här ännu hade sin plånbok kvar.

Efter gårdagens galej har det varit en dag i stillsamhetens tecken. Vi gick dock ut en runda i det strålande vädret och den bleka solen. Vi promenerade till centrum och slängde oss över en Kina-buffé. Länge sedan jag åt kinesiskt. Var inte det typ det ballaste som fanns för ca 15 år sedan? Nu kanske det inte direkt är det mest innovativa som finns men gott var det i alla fall. Den sliskiga, giftgröna gratisdrinken som vi fick till notan hade jag dock kunnat vara utan. Vet ni vad bumlingar är? Det är sånadär färgglada, stenhårda, runda godisar som finns i smågodishyllan. Drinken smakade som flytande, gröna bumlingar...

Nej, nu är det dags att spisa mer svängig karnevalsmusik. Vassego!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar