söndag 10 juli 2011

Söndagsreflektioner

Tjenare!

2-1. Alldeles nyss var det 2-0 enligt www.dn.se. Typiskt. Jag hade faktiskt glömt bort att Sveriges fotbollsdamer spelar mot Australien idag. Hade egentligen cykla ut en runda men så läste jag på nätet att det just nu stod 2-0. Då bara MÅSTE man ju kolla lite. Verkar dock inte vara så bra aura kring mig för generellt brukar det gå bättre för Sverige i idrottssammanhang när jag INTE tittar. Och vad händer i exakt samma sekund som jag sätter på TV:n? Jo, australienskorna gjorde mål! Men men, det är inte slut ännu...

Så, det är söndag och helg. Solen börjar bryta fram lite nu. Annars har det varit rätt mulet idag. Igår var det dock strålande sol och jättervarmt. Vi var inne i stan en runda och fixade en present. Vi var nämligen på inflyttningsfest i Köln hos en kollega till Stefan. Kan ju avslöja att vi blev neongröna av avund. Kollegan bor nämligen i en etagevåning högst upp i huset och har en ascool planlösning och - framför allt - stor takterrass med utsikt över Köln och den enorma domkyrkan. Väldigt centralt dessutom. AAARRRGGGGHHHH! Varför bor vi på nedre botten på 42 kvadrat? Men men, det var väldigt trevligt och vi fick en massa gott att äta och dricka.

Igår var dessutom Kölner Lichter, ett evenemang där man bränner av en miljard fyrverkerier över Rhen. Vi befann oss ju dessutom på första parkett. Trodde vi. Fyrverkerierna var bakom precis runt hörnet. Hade huset vi var i varit vänt typ 1 grad så hade vi sett allt! Nu såg vi bara några fragment av fyrverkerierna.


Tyskland genomlider sedan igår kväll ett litet trauma. Tyskland flög ut ur dam-VM igår kväll. Japan av alla länder slog ut den regerade världsmästaren. Det var det väl inte direkt någon som hade räknat med. Dessutom ser det lite mörkt ut för deras OS-kvalifikation till nästa år. Tydligen kvalificerar man sig med bra resultat i VM. Om jag förstått det hela rätt så hoppas Tyskland att Sverige INTE vinner sin match idag för då kan de glömma OS. VM-festen här i landet har väl egentligen aldrig riktigt kommit igång men nu är den helt över för Deutschland. Det är inte direkt enorm VM-yra här men det var i alla fall 17 miljoner tyskar som såg hur deras tjejer förlorade ikväll.

Angela Merkel gillar fotboll men var säkert inte speciellt glad efter förlusten igår.

Jag har gjort våffelsmet idag. Nu ska jag bara bestämma mig för om vi ska ha lite eftermiddagslunch eller vänta med våfflorna till ikväll. Cykla nu eller senare? Tänkte försöka ta reda på hur man bäst cyklar till jobbet. Vore inte fel om man kunde cykla förbi bilköerna på morgonen. Det skulle väl inte vara skadligt för konditionen heller, för den delen. Har ca. 13 km till jobbet och det kan man ju överleva, även om det kanske blir lite svettigt i kostym...

Så här äter man våfflor här i landet- med Puderzucker und Kirschen (florsocker och varma körsbär)

Jaaaaaa! Nu blev det 3-1 till Sverige!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar