torsdag 28 oktober 2010

Sorry

Jag ber om ursäkt, men jag måste posta lite fler inlägg innan jag glömmer bort hur man gör. Jag är i en intensiv fas i mitt bloggarliv och försöker fatta hur det hela fungerar. Något som jag inte riktigt har fått klämm på är t.ex. hur man laddar upp coola (eller mindre coola) bilder med balla motiv. Eller vänta ett ögonlock..... Nu ser jag en knapp som heter "Bild einfügen". "Bild" är tyska och betyder bild och "einfügen" betyder infoga. Det hela borde ju följaktigen betyda att man genom att klicka på den knappen kan ladda upp en bild. Det hjälper mig dock inte så förbaskat mycket eftersom alla mina bilder är på min sambos laptop. Tills det lilla problemet är åtgärdat får alla mina regular visitors (OK, med det avses du, Carina!) hålla till godo med en bild över den sköna idyllen (OK, kemiindustrihålan) Leverkusen vid Rhens blåa (OK, smutsgråa) vatten.


Så. Nu är det gjort. Jag har outat mig som simpel Leverkusenbo. Jag är inte den mondäna Kölnare som jag har velat påskina utan bor utanför Köln (nära stadsgränsen till Köln, vill jag dock betona!). Köln anses av många vara Tysklands ballaste stad. Det är det inte många som anser om Leverkusen. Min sambo S. tillhör dock den exklusiva skaran personer utan koll. S. är å andra sidan nästan fanatisk i sin lokalpatriotism.

Nu ska vi dock inte svärta ner Leverkusens namn här i blogetern. Leverkusen har en massa att erbjuda - staden har, enligt uppgift, den största andelen pensionärer i Tyskland och det vill inte säga lite i ett land där nästan alla är 65+. Leverkusen har även en park som tidigare var en avstjälpningsplats för giftigt avfall samt ett florerande kulturliv (Hollywoodfilmer kommer regelbundet till bion) och en shopping som torde söka sin like (H&M, Aldi och Deichmann...). Som grädde på moset kan stan stoltsera med en av Tysklands mest trafikerade autobahnknutpunkter. Är väl inte så dåligt? Till saken hör att Leverkusen har 160.000 invånare och hade varit Sveriges fjärde största stad om det inte vore för det faktum att stan inte ligger i Sverige. Leverkusen är nr. 50 på listan över Tysklands största städer och är väl därmed ett slags tyskt Katrineholm. Asspännande med andra ord!

Nu vet ni hur Leverkusen är. Här kommer en bild som visar hur Köln (där jag bor mentalt) ser ut:


1 kommentar:

  1. Så fantastiskt att du har börjat att blogga! Jag har väntad i tre år!! Livet i Leverkusen leker ser jag - kul! Staden verkar vara liksom lika spännande som min hemstad Wolfsburg ;-)
    Hoppas du fortsätter flitigt med bloggandet, tycker om din självironi och din sarkasm :-)
    Jag kommer att bli en trogen läsare - jag lovar!
    Kramar från Stockholm
    Yvonne

    SvaraRadera