torsdag 28 oktober 2010

Min mission

Först och främst - om någon vill anställa mig som diplomat i Sveriges tjänst: ring mig! Här sitter jag mitt i Sveriges viktigaste handelspartner och dessutom hennes majestät drottningens hemland och borde väl då ha en nyckelroll i främjandet av det kulturella utbytet mellan Schweden och Deutschland? Eller?

Nåväl, i väntan på att telefonen ska ringa ska jag missionera lite. Många av er därhemma i norr tror ju att Tyskland bara är dött, grått, trist, smutstigt och allmänt tradigt. Jo, ibland är det verkligen så (exempel nattlivet i Leverkusen...) men det finns en hel del ballt här nere. Det finns en massa coola städer, vackra vyer och spännande att se och göra. Här följer ett par aptitretare...

Frankfurt by night - Säte för Europeiska centralbanken och Tysklands farligaste stad (i alla fall om man ska tro kriminalitetsstatistiken):


Ett kulturmecka: Dresden


Känns detta bekant?


Yepp....det är Professor Brinkmanns hus. Ni som kollade på TV i mitten av 80-talet minns väl "Kliniken"? Den som då inte råkade ligga i koma kan omöjligt ha missat denna kvalitetsserie om sjukhuset i Schwarzwald. Aaaaah! Vilken klass! Vilken stil! Vilken natur! Mitt i 80-talets tyska miljökatastrof med sura regn och skogsdöd ville vi väl alla flytta till sydtyskland och träffa Brinkmann, hans fru Christa och son Udo som hoppade in i sin vita Golf-Cab?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar