tisdag 26 februari 2013

Speciell dag

Hej på er!



Idag är faktiskt en alldeles speciell dag för mig. Jag tänker dock inte främst på att det BÅDE är Gamla Vänners Dag och Negerbollens Dag, vilket ju i och för sig är värt att fira och högtidlighålla. Nej, det är ännu viktigare än så.



Idag är det nämligen exakt fem år sedan min mamma gick bort. Det är nästan helt ofattbart. Det känns som att det var igår som vi satt och vakade vid hennes säng men samtidigt känns det som om det var ett helt annat liv och minst 63 år sedan. Men men, det är väl så...Tiden läker trots allt sår. Kanske inte alla men en del av de allra värsta i alla fall. Jag trodde faktiskt knappt att jag skulle orka att leva utan min mamma. Jag tänkte ofta på det under hennes sjukdomstid och undrade hur det ens skulle gå. Man kan väl inte leva utan att ha en mamma? Alla har väl en mamma? Men på nåt sätt går det. Om jag får säga det själv så är jag rätt stolt över hur jag bearbetat sorgen. Visst, jag har varit ledsen och jag saknar alltid mamma men jag har hanterat det förbannat bra, helt enkelt!



Jag tycker nu att det mest är väldigt orättvist att mamma inte får vara med om allt som händer. Att hon inte fick se min lilla (nu ganska stora) systerson växa och vara med när den ännu mindre systersonen kom till världen. Men hon är nog med på nåt sätt ändå. Det är jag helt övertygad om.



Även om den här bloggen snart brakar samman av en överdos av schlagers så vill jag även idag komma in på ämnet. Min mamma brukade faktiskt vara rätt bra på att tippa schlagervinnare. Jag minns t.ex. att jag som barn blev SKITSUR när min mamma 1987 och 1990 sa "det här är vinnaren" när Irlands respektive Italiens låtar spelades. Jag tyckte att hon påverkade resultatet genom telepati och därför hade en hyfsat stor skuld till att Sverige inte vann.



Här kommer ett par låtar som jag VET att min mamma gillade! Det här är till dig, mamma! KRAM



France Gall sjöng en dubbelbottnad text i "Poupée de Cire, poupée de son" och verkar skämmas än idag eftersom hon kategoriskt vägrar tala om segern i Neapel och hennes tidiga karriär. France tävlade för Luxemburg 1965 och fick en bautahit med "Ella elle l'a" på 80-talet.


Ett av ungefär 450 brittiska bidrag som kommit tvåa genom åren. The New Seekers spelade in en mycket obehaglig tysk version av låten. Det borde de definitivt ha låtit bli.


80-talsklassikern "Hold me now" men Johnny Logan förklädd till kypare i kort kavaj. Ungefär en sekund in i låten visste min mamma att det här var vinnaren. Jag surade.


Jag får erkänna att jag var lite överaskad när min



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar